Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

Ami segíthet ilyenkor: a jól bevált RACI módszer

Ismerősek ezek a mondatok?

"...nekünk nem szóltak, ezért nem is tudtuk, hogy ez probléma"

"...én megcsináltam a magam részét, nem tehetek róla, hogy semmi nem lett az egészből"

"...azért nem kezdtem el, mert senki nem bólintott rá...valójában nem is tudom, kinek kellene"

A technikát, ami erre jó megoldást adhat, gyakran használják a projektmenedzsmentben.

Ez valójában nem más, mint egy gondolkodási keret. Úgy hívják, RACI módszer. Nevét onnan kapta, hogy megmutatja egy-egy feladatnál:

  • ki a végrehajtó, aki azért felelős, hogy kész legyen a munka : Responsible
  • ki az, aki kiadja a feladatot, jóváhagyja az elvégzett munkát, meghoz egy döntést és mindezért számon kérhető: Accountable
  • ki az, akivel konzultálni kell egy-egy feladatnál, és ki kell kérni a véleményét: Consulted
  • ki az, akit informálni kell a feladatok státusáról, a munka elvégzéséről: Informed

Hogyan működik?

Az alapja egy, az ábrához hasonló mátrix:raci illustrating

1) Az első oszlopban soronként írják fel feladatokat és a döntési helyzeteket

2) A többi oszlophoz pedig írják fel a pozíciókat az érintett területen (mint például fejlesztési csoportvezető, külső szakértő, fejlesztő, stb.)

3) Ezután menjenek végig egyesével mindegyik feladaton és döntsék el, hogy ki az (melyik pozícióban ül):

Responsible

      • aki elvégzi az adott feladatot dolgozik az adott munkán

Accountable

      • aki döntést hoz, kiadja a feladatokat, jóváhagyja az elvégzett munkát, ezért az ő feje hullik, ha rosszul alakulnak a dolgok

Consulted

      • aki a feladattal kapcsolatban hasznos tudással, információval rendelkezik ezért érdemes kikérni a véleményét

Informed

      • akinek a munkája ettől a feladattól is függ, vagy más miatt képben kell tartani a dolgokról

Példa

{youtube|8KFKgmGgiXY}

Mire figyeljenek

Feladatok leírásánál

Az összeírásnál az szokott nehézséget jelenteni, hogy milyen részletességgel bontsanak le egy-egy feladatot. Ha túl részletes, akkor el fognak veszni a hosszú listában. Ha pedig túl általános, akkor nem lesz egyértelmű, hogy kinek mi a szerepe.

Tipp: azokat a feladatokat írják külön, ahol a mások a végrehajtók vagy a felelősök. A többit lehetőség szerint vonják össze. A döntési pontokat viszont mindig írják le, mégpedig a döntési helyzet megfogalmazásával: például:"döntés a létszám bővítéséről"

Pozíciók összeírásánál

Lehetőleg ne a kollégák vagy vezetők neveit írják ide, hanem magát a pozíciót: ami marad akkor is, ha a nevek változnak.

A RACI szerepek kiosztásánál

Minden feladatnál legyen legalább egy R - azaz aki végrehajtja

Minden feladatnál legyen A - azaz aki kiadja és felel, hogy meglegyen. Ne legyen azonban 1-nél több, mert az a felelősség elmosódásához vezet.

Döntéseknél lehet egyszerre több A is, ha csoportos a döntéshozatal. Célszerű felírni, hogy a döntések konszenzus vagy szavazás útján, esetleg más módon születnek.

- - - | - - -