Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

A legtöbb vállalkozás életében előbb-utóbb eljön az idő, amikor vezetőket kell kinevezni. Szükség lesz valakire, aki mindennapi szinten irányítja a folyamatokat, kiadja a feladatokat a kollégáknak és gondja van rá, hogy minden rendben menjen.

Mi szokott ilyenkor a legkézenfekvőbb lenni?  

Kiválasztjuk a már tapasztalt vagy jól teljesítő munkatársakat. Hiszen ők "ismerik a dörgést", meg tudnak mutatni mindent az újaknak, látják, ha valami nincs rendben, "nem lehet őket átverni". Ha könnyen szót értünk velük és úgy érezzük számíthatunk rájuk, ők ideális jelöltek...

...van akinél ez egyből beválik, mások viszont a csalódnak: "hiába van a vezető, mégis minden az én nyakamban van"

Embereket irányítani, a cég egy-egy területét vezetni ugyanis teljesen más dolog, mint kitűnően ellátni egy (vagy akár több) munkakör feladatait. Teljesen más képességek is kellenek hozzá.

Nem elég jó szakembernek lenni ahhoz, hogy valaki jó vezető legyen. Sőt, nem is feltétlenül a legjobb szakrmber a jó választás a vezetői pozícióra.

Nézzük minek kell meglennie a vezetőben, hogy rá tudjuk bízni egy terület mindennapi irányítását...

Fontos: egy vezetőnek természetesen ismernie kell minden részletét a területnek, amit irányít. Különben ki fognak csúszni a kezéből a dolgok. De vezetőként a sikeréhez nem az kell, hogy jobb legyen mint a többiek. Mást kell tudnia hozzá:

Felelősségvállalás - másokértblog 161023 2

Egy szakember felelős azért amit és ahogy csinál. Ez teljesen természetes. De vezetőként ő a felelős azért is, amit a többiek csinálnak. Pont ez a vezetői funkció lényege: a tulajdonosnak ne kelljen közvetlenül foglalkoznia az összes munkatárssal.

Tapasztalataim szerint kezdetben sokaknak gondot okoz másokért felelősséget vállalni. Hiszen mások hibázhatnak, és minél több a beosztott kolléga, annál nagyobb az esély, hogy valaki hibázni is fog.

Sok vezető ezért - hogy elkerülje a leszúrást - inkább ők maga végez el feladatokat a beosztottak helyett. Ez nem jó. A vezető feledata az, hogy a kollégákat képessé tegye a minőségi munkavégzésre és nem az, hogy helyettük dolgozzon. Bár őt is akkor "veszik elő" ha probléma van, de erre a kollégák vagy a rendszer fejlesztésével kell reagálnia. 

A hatalom művészeteblog 161013 3

Azért írok művészetet, mert sok esetben egy vezetőnek kevés hatalmi eszköze van. Különösen a kisebb vagy közepes cégekben. Nem ő, hanem a tulajdonos dönt az emberek elbocsátásáról, a fizetésükről, a munkakörülményeikről. arról, hogy milyen plusz kapnak, vagy épp mitől esnek el.

Többen abban keresik a kiutat, hogy megpróbálnak "haverkodni" - hátha így könnyebben teljesítik a kollégák azt amit elvár tőlük. Mások, a vérmérsékletüktől függően fenyegetőzők, hisztérikusak lesznek, ha nem az történik, amit szeretnének.

Egy jó vezető azonban nem hajlik el sem az egyik, sem a másik irányba. Ehelyett értékeli a embereket, visszacsatol nekik, foglalkozik velük és elintézi a tulajdonosnál, hogy a pozitív és negatív dolgoknak egyaránt legyenek következményei.


Ha szeretné feltérképezni, milyen képességekben kell fejleszteni a vezetőket az Ön cégénél -  Töltse le az ingyenes VEZETŐ ÉRTÉKELŐ füzetünket: Letöltöm


Képviseletblog 161023 4

A tulajdonos vagy cégvezető szintjén előfordul, hogy más a logikus, mint a munkatársak szintjén.

Egy országos bolthálózatnál például a központ leszerződött egy szerelő csapattal, hogy ők jönnek, ha az üzletekben fel vagy le kell szerelni valamit. A boltokban viszont nem értették a dolgozók, hogy miért jönnek több, mint száz kilométerről icserélni a világítótesteket, mikor helyben is meoldhatnák. "Micsoda pazarlás, költenék inkább a fizetésekre".

Csakhogy a teljes országra kiterjedően, sztenderd minőségen, megfelelő garanciavállalás mellett a központi megoldás olcsóbb volt, mintha midegyik üzlethez helyi szerelőket kerestek volna.

A vezetőnek el kell tudnia fogadtatni az emberekkel, ha más szempontok felülírják a saját logikájukat.

A képviseletnek ugyanakkor fordított irányba is működnie kell.

Ha a tulajdonosok már nem vonódnak be teljesen a cég mindennapi dolgaiba, eltávolodnak a munkatársi szinten kihívást jelentő helyzetetkől is. A vezető az, aki ezt át tudja hidalni.

Vagy magának kell megoldania az emberek problmémáit, vagy ha erre nincs lehetősége, be kell vonnia a tulajdonosokat (minimum azzal, hogy tájékoztatja őket). A vezető felelős azért, hogy a munkatársaknak ne legyen elegük a cégből csak mert nem oldódik meg egy akkut problémájuk.

Részben ebből adódik a hatalma is: ha a munkatársak látják, hogy akár a tulajdonosokkal szemben is képes "beleállni" helyzetekbe, akkor sokkal szívesebben követik, mintha csak a "felsőbb parancsokat" közvetíti.

Viszony a beosztottakkalblog 161023 5

Amíg valaki egy beosztott szakember, megteheti, hogy többet és másképp beszél azokkal, akik szimpatikusak neki. Vezetőként azonban ennek az idillikus állapotnak vége.

Azokkal is ugyanúgy kell beszélni, akik nem szimpatikusak. A "nehéz" eseteknél nem teheti meg, hogy kifarol a békesség érdekében.

Ugyanúgy kell kommunikálnia és kezlenie azt, ha egy számára kedves ember hibázik, mint azt, ha olyan valaki, akitől magánemberként kirázza a hideg. Nem tehet különbséget akkor sem, ha dícsérni kell.

Objektívnek kell maradnia, ami nehéz, mert a helyzetmegítélésünket nagyban befolyásolják az érzéseink. Ennek ellenére, egy jó vezetőnél egyszerűen nem látszik, hogy egyébként kit kedvel és kit nem.

A vezetőnek rendszerben kell gondolkodniablog 161023 6

Éppen azért lett vezető, hogy a felette lévő tulajdonosnak vagy cégvezetőnek ne kelljen a mindennapi dolgokat kontrollálnia.

A cég élete, körülményei folyamatosan változnak ezért nincs örökre szóló tökéletes megoldás. A vezetőnek ezért az egész rendszerben kell gondolkodnia, nem csak abban, hogy az emberek elvégzik-e rendesen a feladatokat.

Fogékonynak lennie arra, ha valahol kifeszül a működés, megoldásokat kell találnia akár azon az áron is, hogy változtatnak a korábbi folyamatokon vagy a struktúrán.


Ahhoz, hogy a vezetők megfeleljenek a fenti helyzetekben, külön képességekre van szükségük a szakértelmen túl.

A VEZETŐ ÉRTÉKELŐ füzetben segítséget adunk ahhoz, hogy értékelje a vezetőit. Lássa kit, miben kell fejleszteni és kiszűrje azokat, akik alkalmatlanak vezetői pozícióra.

Leírtunk 6 képességcsoportot, amiket a vezetőknek el kell sajátítaniuk. Felsorolunk kérdéseket, amikkel ellenőrizheti, hogy milyen szinten állnak ez egyes képességekben.

Itt tudja letölteni a füzetet