Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

...pedig ennek nem kellene így lennie

blog 150426 11Tulajdonosként sokak számára ismerős a helyzet, amikor annyi a munka a vállalkozásban, hogy nincs idő a családra, hobbira...majd később már arra sem, hogy a stratégiával, fejlesztéssel vagy a kiemelt vevőkkel foglalkozzon

Hogy ezzel mi a gond?

A kisebbik, hogy előbb-utóbb mindannyian eljutunk az életszakaszba, amikor már nem szeretnénk a saját munkánk rabszolgái lenni. Ehelyett szeretnénk élvezni a sok fáradtság gyümölcsét, vagy egyszerűen csak valami mással is jó lenne már foglalkozni.

A nagyobbik gond viszont az, hogy a vállalkozásra nézve a fenti helyzet egyenesen veszélyes. Mert mi történik, ha kiesik két hónapra? Mennyit ér a cége Ön nélkül?

Gyakran idézett frázis, hogy "a cégeden és ne a cégedben dolgozz" OKÉ, de mégis hogyan lehet ezt elérni? Mi garantálja, hogy ha nem figyelek oda, akkor is rendben fognak menni a dolgok? Honnan tudom, hogy a kollégák jó döntést hoznak akkor is, ha nem kérdeznek engem? Mitől fogják ugyanolyan erőbedobással és lelkesedéssel vinni a céget, ha látják, hogy nem vagyok mindig ott?

A jó hír, hogy van lehetőség rá, hogy a tulajdonos a cégépítéssel foglalkozzon és ne a mindennapos rutin-kérdésekkel. Van lehetőség arra is, hogy elutazzon két hónapra kikapcsolódni anélkül, hogy ez a profit rovására menjen.

Elég arra gondolnia, hogy a jól menő nagyvállalatok is kicsiként kezdték. A Lego, a Ford, a Mars (és M&M csoki), az EGIS ma is családi vállalkozások. A tulajdonosaik viszont már rég nem szerelnek autót, öntenek csokit vagy préselnek tablettás gyógyszert.

Ami segíthet ilyenkor: a jól bevált RACI módszer

Ismerősek ezek a mondatok?

"...nekünk nem szóltak, ezért nem is tudtuk, hogy ez probléma"

"...én megcsináltam a magam részét, nem tehetek róla, hogy semmi nem lett az egészből"

"...azért nem kezdtem el, mert senki nem bólintott rá...valójában nem is tudom, kinek kellene"

A technikát, ami erre jó megoldást adhat, gyakran használják a projektmenedzsmentben.

Ez valójában nem más, mint egy gondolkodási keret. Úgy hívják, RACI módszer. Nevét onnan kapta, hogy megmutatja egy-egy feladatnál:

  • ki a végrehajtó, aki azért felelős, hogy kész legyen a munka : Responsible
  • ki az, aki kiadja a feladatot, jóváhagyja az elvégzett munkát, meghoz egy döntést és mindezért számon kérhető: Accountable
  • ki az, akivel konzultálni kell egy-egy feladatnál, és ki kell kérni a véleményét: Consulted
  • ki az, akit informálni kell a feladatok státusáról, a munka elvégzéséről: Informed

ezzel a 4 dologgal kezdje ha szeretne végre "leadni" pár dolgot

manager

Senki nem ússza meg, hogy vezetővé váljon ha szeretné kiemelni a céget a párszemélyes, családi jellegű vállalkozás méretből.

Vezetővé válni annyit tesz, hogy a "cégemben dolgozom" irányultság helyett egyre inkább a "cégemért dolgozom" szerep kerül előtérbe.

Ez egy kemény kérdés. Főleg, ha eddig személyesen bennem bíztak a vevők, én voltam a garancia a jó minőségre, én tartottam kontroll alatt a pénzügyeket, én dolgoztam ki az újdonságokat (és én voltam, aki nem volt szabadságon, aki alig van otthon). Miért kemény kérdés? Mert ki fogja ezt jól és olyan erőbedobással csinálni ha nem én?

A vezetővé válás lényege pontosan ebben van. Megtanulni, hogy képesek legyünk másoknál elérni: ugyanolyan erőbedobással, teljesítménnyel, lelkesedéssel tolják a mi üzletünk szekerét, mintha a sajátjukat tolnák (és közben ne gondoljanak arra, hogy tulajdonképpen ezt az egészet maguk is meg tudják csinálni, tőlünk függetlenedve).

Persze az is egy lehetőség, hogy hozunk egy tapasztalt menedzsert a nagyvállalati szektorból. Csakhogy ők egyrészt a nagyvállalati menedzser fizetéshez szoktak, másrészt abban van tapasztalatuk, hogy egy nagy szervezetet működtessenek és nem abban, hogy egy kicsit felnövesszenek. Így legtöbbünknek marad a csináld magad verzió.