Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

 

"...lassan közeledik az év vége. Nézem az árbevételi számokat. Nem rossz, de mit mondjak, lehetnének jobbak. Ami azt illeti, volt már jobb évünk. Valahogy fel kellene pörögni kicsit, nem csak most, hanem úgy általában.

De mit tegyek? Lépjek az értékesítők sarkára? Őn azt mondják, ugyanúgy hajtanak mint eddig. Vegyek fel plusz embert? De nem vagyok benne biztos, hogy be fogja hozni a költségét. Vagy indítsak el egy nagy kampányt? Hirdessek? Pont ez hozna be hirtelen egy csomó új vevőt?..."

Melyikünk ne tépelődött volna már hasonló kérdéseken vállalkozói pályafutása során? Sokat segítene ilyenkor, ha valami "jel" megmutatná mibe érdemes leginkább ölnünk a pénzt és az energiát.

Varázsgömb ugyan nincs (az ezotévés jövőbelátó csapat sem tudta megjósolni, hogy meg fogják szüntetni a műsorukat) - 

de mégis, nagyon könnyű kiépíteni egy olyan jelzőrendszert, amiből látjuk mit kell tenni a fentihez hasonló helyzetben...

A legtöbb vállalkozás életében előbb-utóbb eljön az idő, amikor vezetőket kell kinevezni. Szükség lesz valakire, aki mindennapi szinten irányítja a folyamatokat, kiadja a feladatokat a kollégáknak és gondja van rá, hogy minden rendben menjen.

Mi szokott ilyenkor a legkézenfekvőbb lenni?  

Kiválasztjuk a már tapasztalt vagy jól teljesítő munkatársakat. Hiszen ők "ismerik a dörgést", meg tudnak mutatni mindent az újaknak, látják, ha valami nincs rendben, "nem lehet őket átverni". Ha könnyen szót értünk velük és úgy érezzük számíthatunk rájuk, ők ideális jelöltek...

...van akinél ez egyből beválik, mások viszont a csalódnak: "hiába van a vezető, mégis minden az én nyakamban van"

Embereket irányítani, a cég egy-egy területét vezetni ugyanis teljesen más dolog, mint kitűnően ellátni egy (vagy akár több) munkakör feladatait. Teljesen más képességek is kellenek hozzá.

Nem elég jó szakembernek lenni ahhoz, hogy valaki jó vezető legyen. Sőt, nem is feltétlenül a legjobb szakrmber a jó választás a vezetői pozícióra.

Nézzük minek kell meglennie a vezetőben, hogy rá tudjuk bízni egy terület mindennapi irányítását...

nem kérdés, hogy kell a fejlődéshez, elméletben egyszerű, a gyakorlatban mégsem megy mindenkinek

 

Hogyan csináljuk jól?

"Egyszerűen nem tudom itthagyni a helyet, mert káosz lesz, mint a múltkor is...." "Nem bízhatom rájuk, mert tuti rosszul csinálják..."

Gyakran hallom ezeket a panaszokat cégvezetőktől, tulajdonosoktól. És sajnos sokkal komolyabbak, sokkal több van mögöttük, mint amit mindannyian megszoktunk az "ezeknek hiába beszélek" típusú panaszáradatok kapcsán.

Miért?

Egyszerűen azért, mert ide vezetnek, ha nem kezelik őket:

  • Ahogy növekszik az üzlet, a tulajdonos életéből egyre nagyobb szeletet harap ki a cég. Azt gondolja, majd később könnyebb lesz, de sosem lesz. Felnőnek a gyerekek nélküle, nem lesz élménye a családjával, csak a munka és a cég, amire vissze tud majd emlékezni.
  • A tulajdonos nélkül nem sokat ér a cég. Egy olyan vállalatnak persze igen, aki csak a piacot, az ügyfélkört venné meg. De más számára értéketelen, hiszen csak a tulajdonos tudja hogyan kell rendet tartani, úrrá lenni a káoszon. "Majd a fiam/lányom továbbviszi"...dehogy viszi, hiszen eddig azt tapasztalta, hogy apa/anya sosem ér rá, állandóan feszült és semmi kedve ahhoz, hogy ő is ilyen életet éljen.
  • Nincs idő a cég továbbépítéséhez. Ötletek, kapcsolatok, kreativitás kell ahhoz, hogy valamit továbbfejleszzünk, tovább építsünk. Ehhez "frissnek" kell lenni ami nehéz, ha a napi problémák kötik le minden figyelmünket és időnket.

 

Egy kedves ügyfelünknél így fakadtak ki a kollégák: „Nem kapunk semmilyen pozitív visszajelzést. Csak leszúrást. Ha valamit pluszban megcsinálok, annak először örülnek, de aztán természetessé válik, és onnantól már az az alapelvárás. Nagyon nyomasztó“

Más:

Egy amerikai iskolában kísérletképpen eltörölték az évközi osztályzást. Kizárólag "megfelelt" és "nem felelt meg" értékeket lehetett szerezni. Az eredmény az lett, hogy visszaesett az egész osztály teljesítménye. Miért?

Akik eddig nem feleltek meg a vizsgákon ezután sem lettek jobbak - rájuk nézve nem változott semmi.

A a rosszabb és közepes tanulók viszont megörültek a dolognak: „Ezentúl nem lesz megkülönböztetés“ Eddig készültek ugyan, de volt aki lustaságból, volt aki másért nem tudott úgy teljesíteni, mint a jó tanulók. Most, hogy nincs osztályzás, elég belőni a megfelelt szintet, és ugyanott leszek, ahol a jótanulók...ez vagy sikerült, vagy nem.

A jó tanulók viszont gyorsan elvesztették a motivációjukat. Minek hajtsanak, ha ugyanolyan megítélés alá esnek, mint a rossz tanulók?

Nagyjából ez megy végbe a cégben is, ha nincs rendszeres teljesítmény mérés és visszajelzés.

Nincs motiváció a kiemelkedő teljesítményre, ha ugyanolyan megítélés alá esik, mint a gyengébb teljesítés. Mi értelme hajtani, ha nincs látható eredménye.

SAP, Epicor, SAS, ERP, BI, CRM...csupa olyan név és mozaikszó, amit pár éve csak a nagyvállalatoknál használtak. Valamennyi olyan informatikai rendszerekhez kötődik, amelyek a döntéshozást, tervezést, teljesítémnyértékelést segítik.

A Startup láz eredményeképpen azonban egy csomó üzleti alkalmazás jelent meg, amiket kisebb cégekre is pozícionálnak. Itt viszont "információs tár" gyakran a tulajdonos és egy-két senior vezető, akiknek a fejében van minden. Tud-e profitálni egy kisebb vagy közepes vállalat az üzleti informatikából, és ha igen mikor?

Ennek kapcsán faggatuk Poór Károlyt, a Dyntell Software, Innováció program igazgatóját.

Ti üzleti informatikán belül foglalkoztok döntéstámogató rendszerekkel. Sokan gondolják, hogy ez a nagyvállalatok játékszere. Igaz ez?

PKaroly1Ez csak régen volt igaz. El van mosva már a technológia a kis és nagyvállalat között. Még anno 10-15 éve azt mondtam hogy CRM vagy ERP egy KKV vezető nézett mint szürke szamár a ködben. A jó hír, hogy ma bárkinek elérhető az a korábban nagyvállalati infrastruktúra, amivel talpon tud maradni. Az IT cégek érdeke is, hogy minél szélesebb körben legyen felhasználva a rendszerük.

A STARTUP mánia is erre épül: minél több felhasználót szólítsanak meg a szoftvereikkel. Ezért ma már KKV számára elérhetőek olyan szoftverek, melyeket még a nagyok is kevésbé ismernek, használnak, viszont óriási potenciál van bennük. (Mixpanel, Slamby, DyntellBI stb.)

Az adatelemzés és döntéstámogatás inkább múlik azon, hogy fel tudunk-e tenni jó kérdéseket a cégünkkel kapcsolatban, mint a szoftvereken.

Tudnál mondani egy tipikus esetpéldát arra, amikor egy ilyen rendszer kimutatható értéket adott egy közepes cégnek?