Szakértő támogatás 10 - 40 fős vállalalatok

növekedéséhez és menedzseléséhez

Egy ismerős egyszer azt mondta, Majorkán érdemes autót bérelni. Olyan kocsikat próbálhat ki az ember, amik még nincsenek az otthoni piacon. Hogy miért? Mallorca az egyik európai tesztpiac. A gyártók itt nézik a modellek fogadtatását. Nem tudom, igaz vagy sem, de a tesztpiac létező dolog.

A termékfejlesztés folyamatát a tankönyvek általában egy lineáris folyamatnak írják le, a következő lépésekkel:BMW innovation 2

    • ötletgyűjtés, ötletgenerálás, arról hogy milyen új megoldást hozunk egy igényre
    • a legjobbnak tűnő koncepció kiválasztása
    • a prototípus vagy teszt széria elkészítése
    • tesztelés, finomhangolás
    • piaci bevezetés

Úgy tűnik, az innováció igencsak kockázatos dolog, hiszen csak az utolsó előtti lépésben derül ki hogyan fogadják a terméket a vevők...és még ez sem garancia arra, hogy minden jól sikerül a piaci bevezetésnél.

Ez azt jelenti, hogy az lehet igazi innovátor, akinek van elég pénze és ideje?

Aki megengedheti magának, hogy egy-egy ötlet ne sikerüljön, mert pótolja azoknak a termékeknek a sikere, amik viszont „bejönnek“? A kisebb cégekben dolgozó fejlesztőknek pedig egyszerűen csak szerencséjük volt, esetleg hihetetlenül ráéreztek?

A Universtiy of Sao Paulo kutatói 132 sikeres innovációs folyamatot vizsgáltak négy éven keresztül. A legkülönbözőbb iparágakat és cégeket nézték, helyi startup csapatokról egészen a nagy multikig, mint a Ford vagy a Google.

Az eredményekből kiderült, hogy az innovátorok fele (53%) követi csak a tankönyvi folyamatot. Ezek is a nagyobb cégek, akiknek elég forrása és ideje van a fejlesztésekre. A többiek más utakat követnek:

Eladják azt, ami még nem is létezik

a vizsgált innovációk egy része az ügyféllel folytatott konzultációkból született - beígértek olyan dolgokat, amiket csak ezután fejlesztettek ki.

Valójában az ügyfél csinálja meg az innovációt

a fejlesztések egy másik részénél ügyfelekkel specifikáltatták az igényeiket annyira, hogy a fejlesztés voltaképpen már csak a megvalósításról szólt

Fejlesztés egy tenderhez

a vizsgált esetek több, mint 10%-ban a fejlesztést egy-egy tenderhez kezdték el. Minél több pénzt öl valaki a fejlesztésbe, annál nagyobb az esélye nyerni. Ellenben ha veszít, az sem biztos kudarc, hiszen a tenderen egy létező igényre válaszolt a fejlesztéssel, és a tanulságokat felhasználhatja az termék további fejlesztésénél.

Fejlesztés a bevezetés után

az innovátorok 11%-a egyszerűen bemutatta a piacon prototípust, és csak ezután, a tapasztalatok alapján kezdett bele a „finomhangolásba“ és a termék véglegesítésébe. Ezen az úton izgalomban tarthatók a korai elfogadók, akik toleránsabbak a kezdeti hibákkal. A tökéletesítést viszont már a valós piaci tapasztalatok, és nem teszt körülmények alapján tudják elvégezni. 

Az eredmények két dolgot is sugallnak:

1) Gondolkodhatunk azon, hogy az innovációt a meglevő ügyelenél indítjuk, olyan igényeikre kreálva és ígérve valamit amire eddig nem volt válasz - "ha nekik kell, másnak is kelleni fog" alapon

2) Nem feltétlenük kell a tökéletességig csiszatolni valamit a piacradobás előtt. Ha sikerül szerezni kísérletező kedvű, az új iránt rajongó vevőket, az ő tapasztalataikra építve tökéletesíthető, véglegesíthető a termék.

Forrás: strategy+business, 2015 április: Taking an innovative step forward

-- | --