Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

Egy ismerős egyszer azt mondta, Majorkán érdemes autót bérelni. Olyan kocsikat próbálhat ki az ember, amik még nincsenek az otthoni piacon. Hogy miért? Mallorca az egyik európai tesztpiac. A gyártók itt nézik a modellek fogadtatását. Nem tudom, igaz vagy sem, de a tesztpiac létező dolog.

A termékfejlesztés folyamatát a tankönyvek általában egy lineáris folyamatnak írják le, a következő lépésekkel:BMW innovation 2

    • ötletgyűjtés, ötletgenerálás, arról hogy milyen új megoldást hozunk egy igényre
    • a legjobbnak tűnő koncepció kiválasztása
    • a prototípus vagy teszt széria elkészítése
    • tesztelés, finomhangolás
    • piaci bevezetés

Úgy tűnik, az innováció igencsak kockázatos dolog, hiszen csak az utolsó előtti lépésben derül ki hogyan fogadják a terméket a vevők...és még ez sem garancia arra, hogy minden jól sikerül a piaci bevezetésnél.

Ez azt jelenti, hogy az lehet igazi innovátor, akinek van elég pénze és ideje?

Aki megengedheti magának, hogy egy-egy ötlet ne sikerüljön, mert pótolja azoknak a termékeknek a sikere, amik viszont „bejönnek“? A kisebb cégekben dolgozó fejlesztőknek pedig egyszerűen csak szerencséjük volt, esetleg hihetetlenül ráéreztek?

A Universtiy of Sao Paulo kutatói 132 sikeres innovációs folyamatot vizsgáltak négy éven keresztül. A legkülönbözőbb iparágakat és cégeket nézték, helyi startup csapatokról egészen a nagy multikig, mint a Ford vagy a Google.

Az eredményekből kiderült, hogy az innovátorok fele (53%) követi csak a tankönyvi folyamatot. Ezek is a nagyobb cégek, akiknek elég forrása és ideje van a fejlesztésekre. A többiek más utakat követnek:

Eladják azt, ami még nem is létezik

a vizsgált innovációk egy része az ügyféllel folytatott konzultációkból született - beígértek olyan dolgokat, amiket csak ezután fejlesztettek ki.

Valójában az ügyfél csinálja meg az innovációt

a fejlesztések egy másik részénél ügyfelekkel specifikáltatták az igényeiket annyira, hogy a fejlesztés voltaképpen már csak a megvalósításról szólt

Fejlesztés egy tenderhez

a vizsgált esetek több, mint 10%-ban a fejlesztést egy-egy tenderhez kezdték el. Minél több pénzt öl valaki a fejlesztésbe, annál nagyobb az esélye nyerni. Ellenben ha veszít, az sem biztos kudarc, hiszen a tenderen egy létező igényre válaszolt a fejlesztéssel, és a tanulságokat felhasználhatja az termék további fejlesztésénél.

Fejlesztés a bevezetés után

az innovátorok 11%-a egyszerűen bemutatta a piacon prototípust, és csak ezután, a tapasztalatok alapján kezdett bele a „finomhangolásba“ és a termék véglegesítésébe. Ezen az úton izgalomban tarthatók a korai elfogadók, akik toleránsabbak a kezdeti hibákkal. A tökéletesítést viszont már a valós piaci tapasztalatok, és nem teszt körülmények alapján tudják elvégezni. 

Az eredmények két dolgot is sugallnak:

1) Gondolkodhatunk azon, hogy az innovációt a meglevő ügyelenél indítjuk, olyan igényeikre kreálva és ígérve valamit amire eddig nem volt válasz - "ha nekik kell, másnak is kelleni fog" alapon

2) Nem feltétlenük kell a tökéletességig csiszatolni valamit a piacradobás előtt. Ha sikerül szerezni kísérletező kedvű, az új iránt rajongó vevőket, az ő tapasztalataikra építve tökéletesíthető, véglegesíthető a termék.

Forrás: strategy+business, 2015 április: Taking an innovative step forward

-- | --