Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

Egy ismerős egyszer azt mondta, Majorkán érdemes autót bérelni. Olyan kocsikat próbálhat ki az ember, amik még nincsenek az otthoni piacon. Hogy miért? Mallorca az egyik európai tesztpiac. A gyártók itt nézik a modellek fogadtatását. Nem tudom, igaz vagy sem, de a tesztpiac létező dolog.

A termékfejlesztés folyamatát a tankönyvek általában egy lineáris folyamatnak írják le, a következő lépésekkel:BMW innovation 2

    • ötletgyűjtés, ötletgenerálás, arról hogy milyen új megoldást hozunk egy igényre
    • a legjobbnak tűnő koncepció kiválasztása
    • a prototípus vagy teszt széria elkészítése
    • tesztelés, finomhangolás
    • piaci bevezetés

Úgy tűnik, az innováció igencsak kockázatos dolog, hiszen csak az utolsó előtti lépésben derül ki hogyan fogadják a terméket a vevők...és még ez sem garancia arra, hogy minden jól sikerül a piaci bevezetésnél.

Ez azt jelenti, hogy az lehet igazi innovátor, akinek van elég pénze és ideje?

A vásárló, a közgazdász és a társaslény

Klasszikusnak mondható "kisközért": telepakolva áruval. Nem szép rendben a polcokon, hanem inkább egymás hegyén-hátán. Nehéz lavírozni a labirintusban, a szűk folyosókon.

bolt penAkkor szoktam meglátogatni, amikor nem tudok otthon reggelizni. Amikor még sokára lesz ebéd és az irodában a gép mellett fog elfogyni a narancslé, a croissant és a tejeskávé...ha egyszer eljutok az irodába...

...mert először most a pékárupulthoz szeretnék eljutni. Ehhez azonban még át kell verekednem magam az eladó kollégán, aki az "én itt dolgozom kérem" tekintettel az arcán éppen ármatricát szed le, és rak újra néhány termékre.

Rajta kívül még vagy négyen nehezítik a vásárlók dolgát, elállva az árusító polcokat, mert épp áraznak, árcetlit ellenőriznek, leltároznak. A türelmeseknek áll a világ, ők végül eljutnak a pénztárhoz is. Ott még szükségük lesz a kitartásra. Pénztárosnő méter hosszú műkörmökkel pötyög

...ha ezer év múlva a régészek kiássák a blokkot csodálkozni fognak, hogy a 21század embere szinte kizárólag gyűjtő-1 et vásárolt...

1) Legyenek a terméknek vagy szolgáltatásnak extra tulajdonságai - de nem úgy, mint amikor az autóba extrákat tesznek

Extra tulajdonságok
Nem az a lényeg, hogy minél több legyen a drága kiegészítő. Ezt a nagyvállalatok tudják igazán tökélyre vinni. Sokkal inkább az, hogy legyen a vevő számára egy-két olyan igazán fontos dolog, ami az alapfunkcióból nem adódik.

A 2000-es évek elején sok időt töltöttem Amszterdamban. A város jazz kultúrája virágzott. Tele volt jazz kocsmákkal. A jazz viszont -valljuk be- nem az a zene, amire együtt mulat a család. Többen úgy vélik, hogy a jazz éppúgy ver éket férfi és nő közé, mint a foci vagy a Forma1. Így a jazz kocsmáknak nemcsak egymással kell megküzdeniük, hanem minden olyan hellyel, ahová egy átlagos pár beugorhat sörözni és zenét hallgatni.

Az egyik kocsma szinte állandóan tele volt. A jazz megosztó hatását úgy oldotta meg, hogy távol az egyébként apró színpadtól (és a rajongó közönségtől) kialakított egy "női részt" trendi magazinokkal, nagyon kényelmes fotelekkel és koktél kóstolóval. Apának jazz, anyának addig magazin olvasás. Így sokkal könnyebben jártak oda azok is, akik a feleségük vagy barátnőjük nélkül egyébként nem nagyon mennek szórakozni.

Ha hozzáteszünk valami "extrát", ami másoknak nincs, vagy nem úgy van, akkor meg tudjuk különböztetni magunkat, valamiben jobbak leszünk mint a versenytársak. Hogy mi ez az extra, az csak a kreativitáson múlik, illetve azon, hogy mire van igazán szüksége a vevőknek. És ez itt egy lényeges pont: minél nagyobb egy cég, annál távolabb kerülnek a döntéshozók a vevőktől. Annál kevésbé fogják tudni, hogy mi az az extra amit érdemes betenni, ezért kísérleteznek, gyakran sörétes puskával lőnek és nem találnak teljes pontossággal.

Tippek szolgáltatóknak

különbség a bánásmódMegkértem a feleségemet idézzen fel egy szolgáltatást, amit nagyon sokra értékel. Egy fodrászatot említett. Arra a kérdésre, hogy mitől olyan jó, ezt felelte: „Nagyon kedvesek, barátságosak. Mindig megkérdezik, hogy kérek-e egy kávét vagy teát. Szeretek ott lenni, nyugodt, nagyon jó hangulatú a környezet"

Mikor rákérdeztem, vajon ők-e a legjobbak a frizura készítésében is, azt mondta, „jók, de abban egy másik fodrászat a legügyesebb"

A fodrász lényege a frizura készítés. Timi mégsem azt értékelte legjobbként, aki szakmailag a legjobb. Mellesleg a kedvenc fodrászata háromszor drágább, mint amelyik szerinte a jobb frizurát csinálja.

Tulajdonképpen mi alapján értékeljük a szolgáltató minőségét?

Persze, vannak "általános kategóriák" is, de egy pillanatra gondoljon bele: meg tudja ítélni korrekt módon a fodrász, az IT szolgáltató, az ügyvéd, a pályázatíró, a sarki bolt szakmai teljesítményét? Próbálja ki, osztályozza őket! Aztán gondolja végig, mik voltak a minősítés szempontjai.

Fogadok, hogy jó néhány szubjektív tényező került előtérbe, amikor ítéletet alkotott. A legtöbben így vagyunk ezzel, mert nem értünk azokhoz a szakmákhoz, amit a szolgáltatók nyújtanak nekünk.

A vevőelégedettséggel foglalkozó szakemberek összegyűjtöttek néhány szubjektív, nem szakmai- elemet, amin keresztül elérhető, hogy sok vevő odaadóbb híve legyen a szolgáltatónak. És a lényeg, hogy a legtöbbször ez nem is kerül plusz pénzbefektetésbe.

megkülönböztetésA kis cégek számára általános stratégiai (és marketing) tanács, hogy különböztesd meg magad

„...legyél valamiben jobb, mint a versenytársak!“

Ezt írja a az irodalom, ezt mondják előadásaikban a KKV guruk.

Elsősorban az áll emögött, hogy ha valaki kicsi, akkor nem egy életbiztosítás azzal versenyezni, hogy olcsóbb.Nemcsak azért, mert kis tételben általában mindent költségesebb megcsinálni. Hanem azért is, mert ha kiszúrja egy nagyobb versenytárs és alámegy az árakkal, a kicsinek hamarabb el fognak fogyni a tartalékai.

„…ha nem játszhatok arra, hogy olcsóbb vagyok, akkor viszont kell valami, amiben különb vagyok…“

Vannak akiknél ez nagyon jól működik.

Másokban viszont felmerül: „nade hogyan is lehetnék jobb, hogyan is lehetnék különböző, ha kisebb vagyok, kevesebb a pénzem, az időm és az emberem mint a nagyoknak?“