Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

Fenomenális ötletem van. Jó lenne tudni, megéri-e az áldozatot.

Sokan vagyunk, akik hosszabb rövidebb ideig, de mégiscsak hajlamosak vagyunk halogatni a döntést, ha az valami nagy elhatározáshoz kötődik (ennek hátteréről a Halogatás pszichológiája című cikkben olvashat)

Olyan is van hogy billegünk: a zsigereink mást súgnak mint józan eszünk. És olyan is, hogy nagyon szeretnénk elérni valamit, közben tudjuk, hogy kicsik az esélyek. Halljuk a sikertörténeteket de azt is tudjuk, hogy ezek mögött nagyságrendekkel több kudarcos sztori áll. Ezért aztán sokszor félünk belekezdeni valamibe, ami túl messze vinne a mindennapjaink valóságától.

Az üzleti ötletekre talán hatványozottan érvényes mindez, hiszen itt mérhető a tét, a sikerrel elnyert jutalom, de mérhető a veszteség is.

Itt látom, hogy mennyi pénzt kellene “elégetnem” aminek máshol is jó helye lenne. Látom, hogy mennyi időt energiát fogok elvenni a családtól, barátoktól vagy a hobbimtól. Mindezt egy olyan “álom” miatt amiről ki tudja, hogy valóra válik-e.

És mit fognak mondani rólam, ha nem sikerül?

 

A halogatás nem csak azt jelenti, hogy nem teszünk semmit az ügy érdekében

blog 170715 2Van hogy megtesszük az első kapavásást, amit aztán a végtelenségig nyújtunk. Én ezt úgy hívom, hogy "készülődés": tökéletesítgetjük az ötletet a végtelenségig, tervezgetjük a brandet vagy a holnapot, tanfolyamokat és tréningeket vállalunk be- de nem lépünk igazán tovább…merthogy jön valami a hétköznapokban, amikor tüzet kell oltani, aminél oda kell tenni magunkat, ami itt és most fontos.

És ez elsodor, eltérít újra és újra. És csak nem kerülünk közelebb ahhoz, hogy véghezvigyük amit szeretnénk.

Áldozat nélkül viszont nem megy. Valamiről le kell mondani valamit hátrébb kell tenni, különben nem fogjuk tudni biztosítani azt az időt, pénzt, energiát, ami egy új terület véghezviteléhez és felfuttatásához kell. Az álmaink álmok maradnak, másnál válnak valósággá.

De megéri-e vállalni a kockázatot?

Elvonni az erőforrásokat mástól, elviselni, hogy ezzel más területeken visszább lépünk.

Ezt csak akkor tudjuk meg, ha kielemezzük a lehetőségeinket, üzleti ötleteinket. Átgondoljuk mi kell ahhoz, hogy sikerre vigyük, milyen akadályok merülhetnek fel, mit ígér ha megvalósítjuk és mit kockáztatunk azzal ha nem sikerül.

Két szempontot mindenképpen érdemes átrágni:

1) Mekkora az ötletben, lehetőségben rejlő üzleti erő?

Ez attól függ, hogy találunk-e olyan vevőcsoportot, akik kellően sokan vannak és akikért még nem tapossák egymást a versenytársak. Függ attól is, mennyire erős az a problémájuk, motivációjuk, amire a mi megoldásuk ad választ.

2) Mennyire valósítható meg az ötlet a meglévő eszközökkel és képességekkel?

Megvan-e hozzá a kellő szakértelem, vagy új típusú készségekre lesz szükség? Mennyire könnyen bővíthető kapacitás, mennyire passzol az újdonság ahhoz a brandhez, amit most képviselünk? Mennyire könnyű előteremteni a pénzt a megvalósításhoz?

blog 170715 3Ha a két szempontot együtt nézzük, lehet hogy az ötlet, lehetőség előrevivő abban az értelemben, hogy sok jövedelmet ígér és ha megvalósítottuk az a cég növelését és nem szétforgácsolását fogja eredményezni.

Ezeknél nem érdemes tovább halogatni, csiszolgatni. Bele kell vágni, és majd menet közben foglalkozni a felmerülő kihívásokkal.

Vannak olyan ötletek, lehetőségek is, amikről az elemzés után kiderül inkább visszahúznak, mint előre visznek. Nem ígérnek sokat üzletileg vagy nagyon kockázatosak, ezzel szemben túl nagy erőfeszítést, szétforgácsolódást jelent megvalósítani őket.

Itt sem érdemes túl sokat hezitálni, még ha nem is könnyű, de nyugodt szívvel elengedhetjük őket.

Végül sok lehetőség ötlet esik a "köztes" kategóriába. Nagy az üzleti ígéret, de nem könnyű megvalósítani őket. Vagy épp fordítva: viszonylag könnyen megcsinálhatjuk, csakhogy nem ígérnek sokat.

Ezekbe nem érdemes beleugrani anélkül, hogy továbbgondolnánk őket. Lehet-e az üzleti ígéret csökkentése nélkül egyszerűsíteni, könnyíteni a megvalósításon? Vagy lehet-e az eredeti elképzeléstől eltérően másképp pozícionálni a piacon, hogy sokkal többet hozzon a konyhára?

Ha épp dilemmázik egy ötleten, lehetőségen, elemezze ki mind a két szempont szerint az ingyenes döntéstámogató munkafüzetünkkel. A füzet végigvezeti az üzleti erőt és a megvalósítási képességet befolyásoló elemeken. Egy döntési térképpel segít meghatározni, melyik kategóriába tartozik az ötlete érdemes-e további időt energiát beletennie és ha igen, azt mire célszerű fordítania.

 

otlet ertekelo thumb

Itt tudja letölteni