Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

...mert csak a megvalósult stratégia ér valamit

Év elején sokan gondolnak arra, hogy jó lenne valamilyen stratégia, ami előreviszi a céget és nem engedi, hogy a véletlentől függjön, hogyan alakul az év.

Két fő oka is van annak, hogy ebből a kívánságból a legtöbbször nem lesz semmi:

strategia 2015 3Az egyik, hogy azt gondolják, a stratégia valamilyen rugalmatlan és időigényes terv, amit úgyis felülír a valóság.

Ez nem igaz. Stratégiát nagyon sokféleképpen lehet csinálni, nem kell feltétlenül részletes tervben gondolkodni. Egyik Facebook bejegyzésben leírtunk 10 kérdést, amit ha valaki cégvezetőként végiggondol, már van is egy alapstratégiája, ami megmondja mire figyeljen oda leginkább 2015-ben.

A stratégia egyébként a tudatosságot jelenti. Ahhoz kell, hogy a cég ne sodródjon, hanem tudatosan választott termékköre, célcsoportja,partnerei, belső működése legyen. Olyan, ami egy cél felé viszik: legyen ez a cél a növekedés, a stabilitás, a megújulás, változás, bármi.

A másik ok, hogy ha még van is egy írott vagy íratlan stratégia, az felülírják a mindennapok, a hirtelen jelentkező kihívások. Van aki azt mondja, hogy a stratégia "hosszú távú", de hát a számlák rövid lejáratúak, ezekre kell megteremteni a pénzt, kinek van ideje olyasmivel foglalkozni, ami majd egyszer talán majd megtérül. Ez sem igaz.

A stratégia, valójában a döntéseinket segíti. Pontosan ahhoz járul hozzá, hogy a sok mindennapi döntés egy irányba mutasson. Hogy ne a pillanatnyi szeszély, széljárás alapján válasszunk szétforgácsolva az időt, pénzt, energiát, hanem az összehangolt döntések juttassák el a céget A-ból B-be.

Koncentráljunk most a megvalósításra. Hogyan tudjuk elérni, hogy a mindennapi káoszban a rutinok és döntések a stratégiát kövessék és ne felülírják vagy szétverjék azt?

- Ehhez legelőször is az kell, hogy legkisebb döntéseknél is tudják, hogy mi a stratégiai szempontból jó választás. Mindenki, aki döntést hoz a cégben kapjon támogatást, egyfajta "használati utasítást" arra, hogy milyen szempontokat vegyen figyelembe a napi döntéseinél. Tudniuk kell, hogy mik a prioritások, mivel szolgálják a maguk területén a stratégiát.

strategia2015 4- Ahhoz, hogy az emberek bedobják magukat, látniuk kell a célvonalat. Látniuk kell hol van az a pont, amikor sikerült véghezvinni a stratégiát. Képzeljük csak el a futókat. Mi lenne, ha nem lenne előttük, hogy pontosan hol van a célvonal csak az, hogy egyszer majd véget ér a verseny? Ahhoz, hogy az emberek motiváltak legyenek, látniuk kell a távot, amit le kell küzdeniük, látniuk kell, hogy ott van a cél, ha ezt eléred akkor megcsináltuk, sikerült. Különben nehéz rávenniük magukat arra, hogy minden erejüket betegyék a küzdelembe.

- Kelleni fog pár kulcs-mutató. Ezek azt mérik, mennyire messze van még a cél. Jó, ha látjuk, mitől sikerül előrébb jutni vagy mi az ami hátráltat. Gyakori cél például vállalatoknál, hogy ne csak egy-egy termék beszállítójaként pozicionálják magukat, hanem ennél többek, komplexebb megoldások szolgáltatói legyenek. Ha ezt nem csak üres marketing szlogenként használják, akkor azt kell mérniük hogy hol, milyen körülmények között és milyen mértékben tudnak megoldásokat értékesíteni a dobozos termékeiken túl.

- A stratégia nem csak adatokból áll. Az embereket az érzelmek motiválják. Érzelmekkel viszont nem lehet adatokhoz kötődni. Érzelmekkel történetekhez tudunk kötődni. A stratégiát, a célt ezért meg kell tudni jeleníteni történetben is. A történet lesz a stratégia értékesítési üzenete. Olyan üzenet, ami mindenki számára vágyottá teszi. A példánál maradva azzal, hogy a komplex megoldásokból 40MFt árbevételt érjünk el, leginkább a tulajdonosok tudnak azonosulni, a legtöbben erre -valljuk be - tesznek. Az viszont, hogy szeretnénk kőművesek helyett építőmesterekké, egyszerű névtelen iparosokból megbecsült szakértőkké válni, már nem csak a tulajdonosok számára jelent vonzó jövőképet, hiszen ki ne szeretne inkább ilyen cégnél dolgozni.

- Kötelezettséget kell vállalni, különben elsikkadnak a dolgok. Nem kell elvárnunk az emberektől, hogy teljesen elkötelezettek legyenek a nagy stratégiai célokért. Erre nem lesznek képesek, mert önmagában senkinek nincs akkora hatása és hatalma, hogy ezt egyedül vállalni tudja. Azt kell elvárnunk, hogy a maguk területéért, feladatáért legyenek maximálisan elkötelezettek. Tudniuk kell mi a stratégiai szerepük és hogy azt várjuk tőlük, hogy ne csak "tegyék a dolgukat", hanem ebből a szerepből hozzák ki a maximumot. Ne tűrjük az egymásra mutogatást. Ne tűrjük el, ha valaki azt mondja, én megcsináltam a magam részét. Várjuk el, hogy ha kell közösen keressenek megoldást arra, hogy miként kerül a cég közelebb a célvonalhoz.

strategia2015 2- Fenn kell tartani a hitet. A sikerre nincs recept. Ha valaki elindul egy úton, csakis a hite tartja ott. A hite, hogy az út végén a siker várja. A hitet fenn kell tartani, különben az ember feladja. Ez még nehezebb, ha nem csak egyetlen, hanem sok emberről beszélünk. A hitet leginkább úgy lehet megőrizni, ha tudatosítjuk és megünnepeljük a kis sikereket, amik megerősítenek abban, hogy jó úton járunk. Ez nem egy motivációs elmélet, nem a "kellemes munkahely" verseny jó helyezéséhez szükséges. Ha van ünneplés, tudatosul a siker. A tudatosult siker fenntartja a hitet, hogy jó úton járunk. A hit energiát ad a nehézségek és a kétkedés leküzdéséhez. Ennyi.

- Egyszerűség, mindenek felett. Bonyolult üzleti helyzet, bonyolult megoldás - nem jó. Az emberek elvesznek a bonyolult rendszerekben. A legokosabbak is. Gondoljuk a magyar adórendszerre a kiskapukkal együtt. Mennyi energiát visz el, hogy kitaláljuk az optimális megoldást. Bonyolult üzleti helyzet, egyszerű megoldás: ez azt jelenti, hogy az embereknek nem kell sokat gondolkodniuk a saját szerepükről, a döntéseiknél nincsen "attól függ", nem kell sokat hezitálniuk minden kérdésnél. Ekkor tudnak gyorsak lenni, ekkor nem őrli fel minden erejüket, a bonyolult helyzet kezelése. Ehhez egyértelmű célok, és elvárások és prioritások kellenek. Ezeket tőlünk, tulajdonosoktól, cégvezetőktől várják.

- A szokások hatalma nem egyenlő a megszokás hatalmával. A szokások segítenek automatizálni dolgokat, és gondoskodnak róla, hogy azok ne sikkadjanak el. Érdemes ezért a stratégia szempontjából fontos döntések és feladatok közül szokássá tenni, amit lehet. Sok döntést lehet automatizálni, (négy évente kicseréljük a számítógépeket) és egy csomó mindenből lehet rutint csinálni (minden hétfőn fél órában átbeszéljük a kulcs ügyfeleket). Ezzel rengeteg energiát spórolunk ahhoz képest, mintha egyedileg kellene kérvényezni a számítógépek cseréjét, vagy rendszertelen időpontokban kellene megbeszélést szervezni, ráadásul anélkül megtörténnek ezek a dolgok, hogy további energiát kellene áldozni a fenntartásukra. Gondoljuk végig, milyen automatizmusok és szokások alakíthatók ki a stratégia végrehajtásához.