Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

Van-e egyáltalán értelme manapság stratégiáról beszélni?

A cégek nagy részében örülnek, ha sikerül mindent elvégezni a mindennapi hajszában. Kinek van ideje tervezgetni? Egyébként is olyan gyorsan változnak a dolgok, hogy bármi, amit kitűzünk célul ma, idejétmúlttá válhat jövőre.

Mégis, a céloknak és a terveknek nagy erejük van. Mark MacCormack ír a könyvében a Harvard Business School egykori hallgatói között végzett felmérésről. Ebből kiderül, hogy 10 évvel az üzleti diploma átvétele után, a hallgatók 3%-a -akiknek világosan megfogalmazott, leírt céljai és tervei voltak-, a többszörösét keresték annak a pénznek, amit a többiek együttvéve kaptak. (MacCormack: What they don,t teach you in Harvard Business School)

Most akkor mi a helyzet? Van értelme célokat kitűzni és tervezni vagy nincs?

Természetesen van, de nem akárhogy. Nézzük meg, mik a jó célok és mikor jók a tervek.

Minél több választási lehetőség áll az ember rendelkezésre annál nagyobb az esélye, hogy megtalálja az „igazit". Az üzletre lefordítva ez abban jelenik meg, hogy minél több variáció van egy-egy termékből, annál nagyobb a vásárlás esélye, hiszen nagyobb valószínűséggel fog a vevő találni egy megfelelőt.

Vagy mégsem?

A választást és a vásárlási szándékot is több minden befolyásolja

    • Egyfelől valóban igaz, ha több a variáció nagyobb az esély, hogy a vevő talál egy megfelelőt
    • Másfelől azonban, ha növekszik a lehetőségek száma, annak is növekszik az esélye, hogy 2-3 változatot is megfelelőnek tart a vevő, de nem tud választani közülük
    • Végül, minél több lehetőségek kell értékelni annál fárasztóbb a választás és a vásárlás

Ezeknek a folyamatoknak az az eredője, hogy a választási lehetőségek számával egy ideig növekedni fog a vásárlás, viszont egy szint után visszaesik. Többen hagyják el a boltot anélkül, hogy vettek volna.

...mert csak a megvalósult stratégia ér valamit

Év elején sokan gondolnak arra, hogy jó lenne valamilyen stratégia, ami előreviszi a céget és nem engedi, hogy a véletlentől függjön, hogyan alakul az év.

Két fő oka is van annak, hogy ebből a kívánságból a legtöbbször nem lesz semmi:

strategia 2015 3Az egyik, hogy azt gondolják, a stratégia valamilyen rugalmatlan és időigényes terv, amit úgyis felülír a valóság.

Ez nem igaz. Stratégiát nagyon sokféleképpen lehet csinálni, nem kell feltétlenül részletes tervben gondolkodni. Egyik Facebook bejegyzésben leírtunk 10 kérdést, amit ha valaki cégvezetőként végiggondol, már van is egy alapstratégiája, ami megmondja mire figyeljen oda leginkább 2015-ben.

A stratégia egyébként a tudatosságot jelenti. Ahhoz kell, hogy a cég ne sodródjon, hanem tudatosan választott termékköre, célcsoportja,partnerei, belső működése legyen. Olyan, ami egy cél felé viszik: legyen ez a cél a növekedés, a stabilitás, a megújulás, változás, bármi.

A másik ok, hogy ha még van is egy írott vagy íratlan stratégia, az felülírják a mindennapok, a hirtelen jelentkező kihívások. Van aki azt mondja, hogy a stratégia "hosszú távú", de hát a számlák rövid lejáratúak, ezekre kell megteremteni a pénzt, kinek van ideje olyasmivel foglalkozni, ami majd egyszer talán majd megtérül. Ez sem igaz.

A stratégia, valójában a döntéseinket segíti. Pontosan ahhoz járul hozzá, hogy a sok mindennapi döntés egy irányba mutasson. Hogy ne a pillanatnyi szeszély, széljárás alapján válasszunk szétforgácsolva az időt, pénzt, energiát, hanem az összehangolt döntések juttassák el a céget A-ból B-be.

Koncentráljunk most a megvalósításra. Hogyan tudjuk elérni, hogy a mindennapi káoszban a rutinok és döntések a stratégiát kövessék és ne felülírják vagy szétverjék azt?