Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

Egy ismerős egyszer azt mondta, Majorkán érdemes autót bérelni. Olyan kocsikat próbálhat ki az ember, amik még nincsenek az otthoni piacon. Hogy miért? Mallorca az egyik európai tesztpiac. A gyártók itt nézik a modellek fogadtatását. Nem tudom, igaz vagy sem, de a tesztpiac létező dolog.

A termékfejlesztés folyamatát a tankönyvek általában egy lineáris folyamatnak írják le, a következő lépésekkel:BMW innovation 2

    • ötletgyűjtés, ötletgenerálás, arról hogy milyen új megoldást hozunk egy igényre
    • a legjobbnak tűnő koncepció kiválasztása
    • a prototípus vagy teszt széria elkészítése
    • tesztelés, finomhangolás
    • piaci bevezetés

Úgy tűnik, az innováció igencsak kockázatos dolog, hiszen csak az utolsó előtti lépésben derül ki hogyan fogadják a terméket a vevők...és még ez sem garancia arra, hogy minden jól sikerül a piaci bevezetésnél.

Ez azt jelenti, hogy az lehet igazi innovátor, akinek van elég pénze és ideje?

A vásárló, a közgazdász és a társaslény

Klasszikusnak mondható "kisközért": telepakolva áruval. Nem szép rendben a polcokon, hanem inkább egymás hegyén-hátán. Nehéz lavírozni a labirintusban, a szűk folyosókon.

bolt penAkkor szoktam meglátogatni, amikor nem tudok otthon reggelizni. Amikor még sokára lesz ebéd és az irodában a gép mellett fog elfogyni a narancslé, a croissant és a tejeskávé...ha egyszer eljutok az irodába...

...mert először most a pékárupulthoz szeretnék eljutni. Ehhez azonban még át kell verekednem magam az eladó kollégán, aki az "én itt dolgozom kérem" tekintettel az arcán éppen ármatricát szed le, és rak újra néhány termékre.

Rajta kívül még vagy négyen nehezítik a vásárlók dolgát, elállva az árusító polcokat, mert épp áraznak, árcetlit ellenőriznek, leltároznak. A türelmeseknek áll a világ, ők végül eljutnak a pénztárhoz is. Ott még szükségük lesz a kitartásra. Pénztárosnő méter hosszú műkörmökkel pötyög

...ha ezer év múlva a régészek kiássák a blokkot csodálkozni fognak, hogy a 21század embere szinte kizárólag gyűjtő-1 et vásárolt...

...pedig ennek nem kellene így lennie

blog 150426 11Tulajdonosként sokak számára ismerős a helyzet, amikor annyi a munka a vállalkozásban, hogy nincs idő a családra, hobbira...majd később már arra sem, hogy a stratégiával, fejlesztéssel vagy a kiemelt vevőkkel foglalkozzon

Hogy ezzel mi a gond?

A kisebbik, hogy előbb-utóbb mindannyian eljutunk az életszakaszba, amikor már nem szeretnénk a saját munkánk rabszolgái lenni. Ehelyett szeretnénk élvezni a sok fáradtság gyümölcsét, vagy egyszerűen csak valami mással is jó lenne már foglalkozni.

A nagyobbik gond viszont az, hogy a vállalkozásra nézve a fenti helyzet egyenesen veszélyes. Mert mi történik, ha kiesik két hónapra? Mennyit ér a cége Ön nélkül?

Gyakran idézett frázis, hogy "a cégeden és ne a cégedben dolgozz" OKÉ, de mégis hogyan lehet ezt elérni? Mi garantálja, hogy ha nem figyelek oda, akkor is rendben fognak menni a dolgok? Honnan tudom, hogy a kollégák jó döntést hoznak akkor is, ha nem kérdeznek engem? Mitől fogják ugyanolyan erőbedobással és lelkesedéssel vinni a céget, ha látják, hogy nem vagyok mindig ott?

A jó hír, hogy van lehetőség rá, hogy a tulajdonos a cégépítéssel foglalkozzon és ne a mindennapos rutin-kérdésekkel. Van lehetőség arra is, hogy elutazzon két hónapra kikapcsolódni anélkül, hogy ez a profit rovására menjen.

Elég arra gondolnia, hogy a jól menő nagyvállalatok is kicsiként kezdték. A Lego, a Ford, a Mars (és M&M csoki), az EGIS ma is családi vállalkozások. A tulajdonosaik viszont már rég nem szerelnek autót, öntenek csokit vagy préselnek tablettás gyógyszert.

Ami segíthet ilyenkor: a jól bevált RACI módszer

Ismerősek ezek a mondatok?

"...nekünk nem szóltak, ezért nem is tudtuk, hogy ez probléma"

"...én megcsináltam a magam részét, nem tehetek róla, hogy semmi nem lett az egészből"

"...azért nem kezdtem el, mert senki nem bólintott rá...valójában nem is tudom, kinek kellene"

A technikát, ami erre jó megoldást adhat, gyakran használják a projektmenedzsmentben.

Ez valójában nem más, mint egy gondolkodási keret. Úgy hívják, RACI módszer. Nevét onnan kapta, hogy megmutatja egy-egy feladatnál:

  • ki a végrehajtó, aki azért felelős, hogy kész legyen a munka : Responsible
  • ki az, aki kiadja a feladatot, jóváhagyja az elvégzett munkát, meghoz egy döntést és mindezért számon kérhető: Accountable
  • ki az, akivel konzultálni kell egy-egy feladatnál, és ki kell kérni a véleményét: Consulted
  • ki az, akit informálni kell a feladatok státusáról, a munka elvégzéséről: Informed

Minél több választási lehetőség áll az ember rendelkezésre annál nagyobb az esélye, hogy megtalálja az „igazit". Az üzletre lefordítva ez abban jelenik meg, hogy minél több variáció van egy-egy termékből, annál nagyobb a vásárlás esélye, hiszen nagyobb valószínűséggel fog a vevő találni egy megfelelőt.

Vagy mégsem?

A választást és a vásárlási szándékot is több minden befolyásolja

    • Egyfelől valóban igaz, ha több a variáció nagyobb az esély, hogy a vevő talál egy megfelelőt
    • Másfelől azonban, ha növekszik a lehetőségek száma, annak is növekszik az esélye, hogy 2-3 változatot is megfelelőnek tart a vevő, de nem tud választani közülük
    • Végül, minél több lehetőségek kell értékelni annál fárasztóbb a választás és a vásárlás

Ezeknek a folyamatoknak az az eredője, hogy a választási lehetőségek számával egy ideig növekedni fog a vásárlás, viszont egy szint után visszaesik. Többen hagyják el a boltot anélkül, hogy vettek volna.