Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

Ami segíthet ilyenkor: a jól bevált RACI módszer

Ismerősek ezek a mondatok?

"...nekünk nem szóltak, ezért nem is tudtuk, hogy ez probléma"

"...én megcsináltam a magam részét, nem tehetek róla, hogy semmi nem lett az egészből"

"...azért nem kezdtem el, mert senki nem bólintott rá...valójában nem is tudom, kinek kellene"

A technikát, ami erre jó megoldást adhat, gyakran használják a projektmenedzsmentben.

Ez valójában nem más, mint egy gondolkodási keret. Úgy hívják, RACI módszer. Nevét onnan kapta, hogy megmutatja egy-egy feladatnál:

  • ki a végrehajtó, aki azért felelős, hogy kész legyen a munka : Responsible
  • ki az, aki kiadja a feladatot, jóváhagyja az elvégzett munkát, meghoz egy döntést és mindezért számon kérhető: Accountable
  • ki az, akivel konzultálni kell egy-egy feladatnál, és ki kell kérni a véleményét: Consulted
  • ki az, akit informálni kell a feladatok státusáról, a munka elvégzéséről: Informed

Minél több választási lehetőség áll az ember rendelkezésre annál nagyobb az esélye, hogy megtalálja az „igazit". Az üzletre lefordítva ez abban jelenik meg, hogy minél több variáció van egy-egy termékből, annál nagyobb a vásárlás esélye, hiszen nagyobb valószínűséggel fog a vevő találni egy megfelelőt.

Vagy mégsem?

A választást és a vásárlási szándékot is több minden befolyásolja

    • Egyfelől valóban igaz, ha több a variáció nagyobb az esély, hogy a vevő talál egy megfelelőt
    • Másfelől azonban, ha növekszik a lehetőségek száma, annak is növekszik az esélye, hogy 2-3 változatot is megfelelőnek tart a vevő, de nem tud választani közülük
    • Végül, minél több lehetőségek kell értékelni annál fárasztóbb a választás és a vásárlás

Ezeknek a folyamatoknak az az eredője, hogy a választási lehetőségek számával egy ideig növekedni fog a vásárlás, viszont egy szint után visszaesik. Többen hagyják el a boltot anélkül, hogy vettek volna.

ezzel a 4 dologgal kezdje ha szeretne végre "leadni" pár dolgot

manager

Senki nem ússza meg, hogy vezetővé váljon ha szeretné kiemelni a céget a párszemélyes, családi jellegű vállalkozás méretből.

Vezetővé válni annyit tesz, hogy a "cégemben dolgozom" irányultság helyett egyre inkább a "cégemért dolgozom" szerep kerül előtérbe.

Ez egy kemény kérdés. Főleg, ha eddig személyesen bennem bíztak a vevők, én voltam a garancia a jó minőségre, én tartottam kontroll alatt a pénzügyeket, én dolgoztam ki az újdonságokat (és én voltam, aki nem volt szabadságon, aki alig van otthon). Miért kemény kérdés? Mert ki fogja ezt jól és olyan erőbedobással csinálni ha nem én?

A vezetővé válás lényege pontosan ebben van. Megtanulni, hogy képesek legyünk másoknál elérni: ugyanolyan erőbedobással, teljesítménnyel, lelkesedéssel tolják a mi üzletünk szekerét, mintha a sajátjukat tolnák (és közben ne gondoljanak arra, hogy tulajdonképpen ezt az egészet maguk is meg tudják csinálni, tőlünk függetlenedve).

Persze az is egy lehetőség, hogy hozunk egy tapasztalt menedzsert a nagyvállalati szektorból. Csakhogy ők egyrészt a nagyvállalati menedzser fizetéshez szoktak, másrészt abban van tapasztalatuk, hogy egy nagy szervezetet működtessenek és nem abban, hogy egy kicsit felnövesszenek. Így legtöbbünknek marad a csináld magad verzió.

...mert csak a megvalósult stratégia ér valamit

Év elején sokan gondolnak arra, hogy jó lenne valamilyen stratégia, ami előreviszi a céget és nem engedi, hogy a véletlentől függjön, hogyan alakul az év.

Két fő oka is van annak, hogy ebből a kívánságból a legtöbbször nem lesz semmi:

strategia 2015 3Az egyik, hogy azt gondolják, a stratégia valamilyen rugalmatlan és időigényes terv, amit úgyis felülír a valóság.

Ez nem igaz. Stratégiát nagyon sokféleképpen lehet csinálni, nem kell feltétlenül részletes tervben gondolkodni. Egyik Facebook bejegyzésben leírtunk 10 kérdést, amit ha valaki cégvezetőként végiggondol, már van is egy alapstratégiája, ami megmondja mire figyeljen oda leginkább 2015-ben.

A stratégia egyébként a tudatosságot jelenti. Ahhoz kell, hogy a cég ne sodródjon, hanem tudatosan választott termékköre, célcsoportja,partnerei, belső működése legyen. Olyan, ami egy cél felé viszik: legyen ez a cél a növekedés, a stabilitás, a megújulás, változás, bármi.

A másik ok, hogy ha még van is egy írott vagy íratlan stratégia, az felülírják a mindennapok, a hirtelen jelentkező kihívások. Van aki azt mondja, hogy a stratégia "hosszú távú", de hát a számlák rövid lejáratúak, ezekre kell megteremteni a pénzt, kinek van ideje olyasmivel foglalkozni, ami majd egyszer talán majd megtérül. Ez sem igaz.

A stratégia, valójában a döntéseinket segíti. Pontosan ahhoz járul hozzá, hogy a sok mindennapi döntés egy irányba mutasson. Hogy ne a pillanatnyi szeszély, széljárás alapján válasszunk szétforgácsolva az időt, pénzt, energiát, hanem az összehangolt döntések juttassák el a céget A-ból B-be.

Koncentráljunk most a megvalósításra. Hogyan tudjuk elérni, hogy a mindennapi káoszban a rutinok és döntések a stratégiát kövessék és ne felülírják vagy szétverjék azt?

unnepek
GÉP ÁLLJ! Hamarosan indulnak az ünnepek, két hét szünet.

Az emberek nagy része - ha letudta az ajándékozási stresszt - kezd meghitt, laza hangulatba kerülni. De mi helyzet velünk, akik céget, vállalkozást visznek? A kereskedők és szállodások még csak most húznak bele. És a többiek?

Levesszük a lábunkat a gázpedálról, vagy odalépünk és megpróbáljuk még kicsavarni az évből amit lehet?

5 tipp cégvezetőknek és tulajdonosoknak, hogy mivel tegyük magunk számára is ünneppé az Ünnepet