Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

ezzel a 4 dologgal kezdje ha szeretne végre "leadni" pár dolgot

manager

Senki nem ússza meg, hogy vezetővé váljon ha szeretné kiemelni a céget a párszemélyes, családi jellegű vállalkozás méretből.

Vezetővé válni annyit tesz, hogy a "cégemben dolgozom" irányultság helyett egyre inkább a "cégemért dolgozom" szerep kerül előtérbe.

Ez egy kemény kérdés. Főleg, ha eddig személyesen bennem bíztak a vevők, én voltam a garancia a jó minőségre, én tartottam kontroll alatt a pénzügyeket, én dolgoztam ki az újdonságokat (és én voltam, aki nem volt szabadságon, aki alig van otthon). Miért kemény kérdés? Mert ki fogja ezt jól és olyan erőbedobással csinálni ha nem én?

A vezetővé válás lényege pontosan ebben van. Megtanulni, hogy képesek legyünk másoknál elérni: ugyanolyan erőbedobással, teljesítménnyel, lelkesedéssel tolják a mi üzletünk szekerét, mintha a sajátjukat tolnák (és közben ne gondoljanak arra, hogy tulajdonképpen ezt az egészet maguk is meg tudják csinálni, tőlünk függetlenedve).

Persze az is egy lehetőség, hogy hozunk egy tapasztalt menedzsert a nagyvállalati szektorból. Csakhogy ők egyrészt a nagyvállalati menedzser fizetéshez szoktak, másrészt abban van tapasztalatuk, hogy egy nagy szervezetet működtessenek és nem abban, hogy egy kicsit felnövesszenek. Így legtöbbünknek marad a csináld magad verzió.

...mert csak a megvalósult stratégia ér valamit

Év elején sokan gondolnak arra, hogy jó lenne valamilyen stratégia, ami előreviszi a céget és nem engedi, hogy a véletlentől függjön, hogyan alakul az év.

Két fő oka is van annak, hogy ebből a kívánságból a legtöbbször nem lesz semmi:

strategia 2015 3Az egyik, hogy azt gondolják, a stratégia valamilyen rugalmatlan és időigényes terv, amit úgyis felülír a valóság.

Ez nem igaz. Stratégiát nagyon sokféleképpen lehet csinálni, nem kell feltétlenül részletes tervben gondolkodni. Egyik Facebook bejegyzésben leírtunk 10 kérdést, amit ha valaki cégvezetőként végiggondol, már van is egy alapstratégiája, ami megmondja mire figyeljen oda leginkább 2015-ben.

A stratégia egyébként a tudatosságot jelenti. Ahhoz kell, hogy a cég ne sodródjon, hanem tudatosan választott termékköre, célcsoportja,partnerei, belső működése legyen. Olyan, ami egy cél felé viszik: legyen ez a cél a növekedés, a stabilitás, a megújulás, változás, bármi.

A másik ok, hogy ha még van is egy írott vagy íratlan stratégia, az felülírják a mindennapok, a hirtelen jelentkező kihívások. Van aki azt mondja, hogy a stratégia "hosszú távú", de hát a számlák rövid lejáratúak, ezekre kell megteremteni a pénzt, kinek van ideje olyasmivel foglalkozni, ami majd egyszer talán majd megtérül. Ez sem igaz.

A stratégia, valójában a döntéseinket segíti. Pontosan ahhoz járul hozzá, hogy a sok mindennapi döntés egy irányba mutasson. Hogy ne a pillanatnyi szeszély, széljárás alapján válasszunk szétforgácsolva az időt, pénzt, energiát, hanem az összehangolt döntések juttassák el a céget A-ból B-be.

Koncentráljunk most a megvalósításra. Hogyan tudjuk elérni, hogy a mindennapi káoszban a rutinok és döntések a stratégiát kövessék és ne felülírják vagy szétverjék azt?

1) Legyenek a terméknek vagy szolgáltatásnak extra tulajdonságai - de nem úgy, mint amikor az autóba extrákat tesznek

Extra tulajdonságok
Nem az a lényeg, hogy minél több legyen a drága kiegészítő. Ezt a nagyvállalatok tudják igazán tökélyre vinni. Sokkal inkább az, hogy legyen a vevő számára egy-két olyan igazán fontos dolog, ami az alapfunkcióból nem adódik.

A 2000-es évek elején sok időt töltöttem Amszterdamban. A város jazz kultúrája virágzott. Tele volt jazz kocsmákkal. A jazz viszont -valljuk be- nem az a zene, amire együtt mulat a család. Többen úgy vélik, hogy a jazz éppúgy ver éket férfi és nő közé, mint a foci vagy a Forma1. Így a jazz kocsmáknak nemcsak egymással kell megküzdeniük, hanem minden olyan hellyel, ahová egy átlagos pár beugorhat sörözni és zenét hallgatni.

Az egyik kocsma szinte állandóan tele volt. A jazz megosztó hatását úgy oldotta meg, hogy távol az egyébként apró színpadtól (és a rajongó közönségtől) kialakított egy "női részt" trendi magazinokkal, nagyon kényelmes fotelekkel és koktél kóstolóval. Apának jazz, anyának addig magazin olvasás. Így sokkal könnyebben jártak oda azok is, akik a feleségük vagy barátnőjük nélkül egyébként nem nagyon mennek szórakozni.

Ha hozzáteszünk valami "extrát", ami másoknak nincs, vagy nem úgy van, akkor meg tudjuk különböztetni magunkat, valamiben jobbak leszünk mint a versenytársak. Hogy mi ez az extra, az csak a kreativitáson múlik, illetve azon, hogy mire van igazán szüksége a vevőknek. És ez itt egy lényeges pont: minél nagyobb egy cég, annál távolabb kerülnek a döntéshozók a vevőktől. Annál kevésbé fogják tudni, hogy mi az az extra amit érdemes betenni, ezért kísérleteznek, gyakran sörétes puskával lőnek és nem találnak teljes pontossággal.

Tippek szolgáltatóknak

különbség a bánásmódMegkértem a feleségemet idézzen fel egy szolgáltatást, amit nagyon sokra értékel. Egy fodrászatot említett. Arra a kérdésre, hogy mitől olyan jó, ezt felelte: „Nagyon kedvesek, barátságosak. Mindig megkérdezik, hogy kérek-e egy kávét vagy teát. Szeretek ott lenni, nyugodt, nagyon jó hangulatú a környezet"

Mikor rákérdeztem, vajon ők-e a legjobbak a frizura készítésében is, azt mondta, „jók, de abban egy másik fodrászat a legügyesebb"

A fodrász lényege a frizura készítés. Timi mégsem azt értékelte legjobbként, aki szakmailag a legjobb. Mellesleg a kedvenc fodrászata háromszor drágább, mint amelyik szerinte a jobb frizurát csinálja.

Tulajdonképpen mi alapján értékeljük a szolgáltató minőségét?

Persze, vannak "általános kategóriák" is, de egy pillanatra gondoljon bele: meg tudja ítélni korrekt módon a fodrász, az IT szolgáltató, az ügyvéd, a pályázatíró, a sarki bolt szakmai teljesítményét? Próbálja ki, osztályozza őket! Aztán gondolja végig, mik voltak a minősítés szempontjai.

Fogadok, hogy jó néhány szubjektív tényező került előtérbe, amikor ítéletet alkotott. A legtöbben így vagyunk ezzel, mert nem értünk azokhoz a szakmákhoz, amit a szolgáltatók nyújtanak nekünk.

A vevőelégedettséggel foglalkozó szakemberek összegyűjtöttek néhány szubjektív, nem szakmai- elemet, amin keresztül elérhető, hogy sok vevő odaadóbb híve legyen a szolgáltatónak. És a lényeg, hogy a legtöbbször ez nem is kerül plusz pénzbefektetésbe.

megkülönböztetésA kis cégek számára általános stratégiai (és marketing) tanács, hogy különböztesd meg magad

„...legyél valamiben jobb, mint a versenytársak!“

Ezt írja a az irodalom, ezt mondják előadásaikban a KKV guruk.

Elsősorban az áll emögött, hogy ha valaki kicsi, akkor nem egy életbiztosítás azzal versenyezni, hogy olcsóbb.Nemcsak azért, mert kis tételben általában mindent költségesebb megcsinálni. Hanem azért is, mert ha kiszúrja egy nagyobb versenytárs és alámegy az árakkal, a kicsinek hamarabb el fognak fogyni a tartalékai.

„…ha nem játszhatok arra, hogy olcsóbb vagyok, akkor viszont kell valami, amiben különb vagyok…“

Vannak akiknél ez nagyon jól működik.

Másokban viszont felmerül: „nade hogyan is lehetnék jobb, hogyan is lehetnék különböző, ha kisebb vagyok, kevesebb a pénzem, az időm és az emberem mint a nagyoknak?“