Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

Nagyobb cégeknél előszeretettel használnak olyan "workflow management" azaz munkafolyamat szervező rendszereket, amik automatikusan kiosztják a feladatokat az érintettek között.

De mi a helyzet a kis a cégekben? Érdemes nagy informatikai rendszerekre költeni?

Az a helyzet, hogy ameddig pár kolléga dolgozik a cégben, addig bármilyen egyszerű projekt menedzsment szoftverrel könnyen meg lehet tervezni, ki milyen feladatot végezzen. Mindezt úgy, hogy közben végig látjuk ki, mikor, mennyire van már előre lekötve munkával.

Ha az élet egyszerű lenne, nem kellene még ilyen szoftveres támogatás sem. Elég lenne papír és ceruza. Csakhogy a feladatok csúszhatnak, változhatnak, bejöhetnek újak vagy eltolódhatnak a korábbiak. Ebből következően, a kollégák leterheltsége is módosul az egyes napokon az eredeti tervekhez képest.

1) A szoftver egyrészt abban jó, hogy megmutatja, kinél mikor lesz "túlcsordulás", kinél mikor szabadul fel idő. Azaz előre látjuk, kinél mennyi időt tudunk még igénybe venni a realitás talaján maradva.

2) Másrészt nagy segítséget jelent abban, hogy reális határidőket szabjunk a munkákhoz. Látjuk azt is, milyen következményekkel jár a többi feladat határidejére és a kollégák terhelésére ha valamit előrébb veszünk vagy épp elhalasztunk.

...hogyan oltsuk ki a parazsat, mielőtt lágra kapna?

Vannak olyan időszakok a cég mindennapi életében, amikor érezni a készülő káoszt

manywork penMár eleve sok a munka de valamiért egy csomóan pont most kérnek még ajánlatot. Közben feléled egy halottnak hitt projekt, amit azonnal de tényleg azonnal el kell kezdeni. Egy másik projekt megcsúszik, ezért majd csak most jön az a munka amin már túl kellene lennünk. Amott feladatmódosítás, plusz az egyik kedves ügyfelünk megkér, mégse csak egy terület munkakapcsolatait szervezzük újra, hanem háromét.

Régebben ilyenkor napoltuk a fejlesztést, otthon megbeszéltem, hogy a következő egy hétben nem sokat tudok vállalni a gyerekekkel, ugrott a konferencia vagy a hétvégi program.

De ez nemcsak az időmről, a kollégáim idejéről szól. Arról is, hogy tudjuk-e tartani a minőséget, oda tudunk-e figyelni kellőképp az ügyfeleinkre.

1) Legyenek a terméknek vagy szolgáltatásnak extra tulajdonságai - de nem úgy, mint amikor az autóba extrákat tesznek

Extra tulajdonságok
Nem az a lényeg, hogy minél több legyen a drága kiegészítő. Ezt a nagyvállalatok tudják igazán tökélyre vinni. Sokkal inkább az, hogy legyen a vevő számára egy-két olyan igazán fontos dolog, ami az alapfunkcióból nem adódik.

A 2000-es évek elején sok időt töltöttem Amszterdamban. A város jazz kultúrája virágzott. Tele volt jazz kocsmákkal. A jazz viszont -valljuk be- nem az a zene, amire együtt mulat a család. Többen úgy vélik, hogy a jazz éppúgy ver éket férfi és nő közé, mint a foci vagy a Forma1. Így a jazz kocsmáknak nemcsak egymással kell megküzdeniük, hanem minden olyan hellyel, ahová egy átlagos pár beugorhat sörözni és zenét hallgatni.

Az egyik kocsma szinte állandóan tele volt. A jazz megosztó hatását úgy oldotta meg, hogy távol az egyébként apró színpadtól (és a rajongó közönségtől) kialakított egy "női részt" trendi magazinokkal, nagyon kényelmes fotelekkel és koktél kóstolóval. Apának jazz, anyának addig magazin olvasás. Így sokkal könnyebben jártak oda azok is, akik a feleségük vagy barátnőjük nélkül egyébként nem nagyon mennek szórakozni.

Ha hozzáteszünk valami "extrát", ami másoknak nincs, vagy nem úgy van, akkor meg tudjuk különböztetni magunkat, valamiben jobbak leszünk mint a versenytársak. Hogy mi ez az extra, az csak a kreativitáson múlik, illetve azon, hogy mire van igazán szüksége a vevőknek. És ez itt egy lényeges pont: minél nagyobb egy cég, annál távolabb kerülnek a döntéshozók a vevőktől. Annál kevésbé fogják tudni, hogy mi az az extra amit érdemes betenni, ezért kísérleteznek, gyakran sörétes puskával lőnek és nem találnak teljes pontossággal.

Tippek szolgáltatóknak

különbség a bánásmódMegkértem a feleségemet idézzen fel egy szolgáltatást, amit nagyon sokra értékel. Egy fodrászatot említett. Arra a kérdésre, hogy mitől olyan jó, ezt felelte: „Nagyon kedvesek, barátságosak. Mindig megkérdezik, hogy kérek-e egy kávét vagy teát. Szeretek ott lenni, nyugodt, nagyon jó hangulatú a környezet"

Mikor rákérdeztem, vajon ők-e a legjobbak a frizura készítésében is, azt mondta, „jók, de abban egy másik fodrászat a legügyesebb"

A fodrász lényege a frizura készítés. Timi mégsem azt értékelte legjobbként, aki szakmailag a legjobb. Mellesleg a kedvenc fodrászata háromszor drágább, mint amelyik szerinte a jobb frizurát csinálja.

Tulajdonképpen mi alapján értékeljük a szolgáltató minőségét?

Persze, vannak "általános kategóriák" is, de egy pillanatra gondoljon bele: meg tudja ítélni korrekt módon a fodrász, az IT szolgáltató, az ügyvéd, a pályázatíró, a sarki bolt szakmai teljesítményét? Próbálja ki, osztályozza őket! Aztán gondolja végig, mik voltak a minősítés szempontjai.

Fogadok, hogy jó néhány szubjektív tényező került előtérbe, amikor ítéletet alkotott. A legtöbben így vagyunk ezzel, mert nem értünk azokhoz a szakmákhoz, amit a szolgáltatók nyújtanak nekünk.

A vevőelégedettséggel foglalkozó szakemberek összegyűjtöttek néhány szubjektív, nem szakmai- elemet, amin keresztül elérhető, hogy sok vevő odaadóbb híve legyen a szolgáltatónak. És a lényeg, hogy a legtöbbször ez nem is kerül plusz pénzbefektetésbe.

megkülönböztetésA kis cégek számára általános stratégiai (és marketing) tanács, hogy különböztesd meg magad

„...legyél valamiben jobb, mint a versenytársak!“

Ezt írja a az irodalom, ezt mondják előadásaikban a KKV guruk.

Elsősorban az áll emögött, hogy ha valaki kicsi, akkor nem egy életbiztosítás azzal versenyezni, hogy olcsóbb.Nemcsak azért, mert kis tételben általában mindent költségesebb megcsinálni. Hanem azért is, mert ha kiszúrja egy nagyobb versenytárs és alámegy az árakkal, a kicsinek hamarabb el fognak fogyni a tartalékai.

„…ha nem játszhatok arra, hogy olcsóbb vagyok, akkor viszont kell valami, amiben különb vagyok…“

Vannak akiknél ez nagyon jól működik.

Másokban viszont felmerül: „nade hogyan is lehetnék jobb, hogyan is lehetnék különböző, ha kisebb vagyok, kevesebb a pénzem, az időm és az emberem mint a nagyoknak?“