Konraad a Cégépítő Blog

Érdekességek, tippek trükkök a menedzsment világából

A legtöbb vállalkozás életében előbb-utóbb eljön az idő, amikor vezetőket kell kinevezni. Szükség lesz valakire, aki mindennapi szinten irányítja a folyamatokat, kiadja a feladatokat a kollégáknak és gondja van rá, hogy minden rendben menjen.

Mi szokott ilyenkor a legkézenfekvőbb lenni?  

Kiválasztjuk a már tapasztalt vagy jól teljesítő munkatársakat. Hiszen ők "ismerik a dörgést", meg tudnak mutatni mindent az újaknak, látják, ha valami nincs rendben, "nem lehet őket átverni". Ha könnyen szót értünk velük és úgy érezzük számíthatunk rájuk, ők ideális jelöltek...

...van akinél ez egyből beválik, mások viszont a csalódnak: "hiába van a vezető, mégis minden az én nyakamban van"

Embereket irányítani, a cég egy-egy területét vezetni ugyanis teljesen más dolog, mint kitűnően ellátni egy (vagy akár több) munkakör feladatait. Teljesen más képességek is kellenek hozzá.

Nem elég jó szakembernek lenni ahhoz, hogy valaki jó vezető legyen. Sőt, nem is feltétlenül a legjobb szakrmber a jó választás a vezetői pozícióra.

Nézzük minek kell meglennie a vezetőben, hogy rá tudjuk bízni egy terület mindennapi irányítását...

 Mielőtt tovább olvasnál, kérlek válaszolj nagyon gyorsan a következő kérdésre

Egy ütő és egy labda együtt 1.100 forint

Az ütő 1.000 forinttal drágább, mint a labda.

Mennyibe kerül a labda?

Mondd ki a választ…

 

néha még akkor is halogatjuk a döntést, amikor már megtaláltuk a megfelelő megoldást

 

- miért van ez és mit tehetünk ellene?

Ismeri az érzést, amikor valamire találunk jó megoldást, de aztán a többi lehetőséggel összehasonlítva mégis elbizonytalanodunk? Nem arról van szó hogy felmerül egy, még ennél is egyértelműen jobb lehetőség. Egyszerűen elbizonytalanodunk és ahelyett hogy elhatároznánk magunkat, tovább folytatjuk a keresgélést.

Egyik ismerősöm a legutóbbi lakásvásárlásnál volt így. Már a keresés elején talált egyet, ami megtetszett neki. Bauhaus stílus, amire mindig is vágyott, jó elosztás, ideális mértet, megfelelő tájolás. Egyetlen bökkenő, hogy az utolsó emeleten volt, igaz liftes házban. Maradt még még pár megnézendő cím a tarsolyában. Részben udvariasságból részben kíváncsiságból -ki ne szeretne bekukkantani más otthonába- nem monda le őket. Nem igazán adott esélyt annak, hogy talál egyet ami még a Bauhausnál is jobb lesz, de hát ki tudja...

Nem is talált jobbat. Talált viszont egy másikat, ami első emeleti volt, szintén nagyon jó beosztású, remek tájolással. Csakhogy ez meg szecessziós volt nagy belmagassággal és ganggal - igaz ez utóbbit szépen rendben tartották. Ismerősöm nem utálja a szecessziós stílust, de nem is a kedvence, és ott az örök kérdés: ki lehet fűteni rendesen?

Nem egy szenzáció hajhászó "egyen amennyit akar mégis fogyni fog" típusú címet akartam írni. A blog valóban erről a látszólagos ellentmondásról és a megoldásáról szól.

Mert mindannyiunkat foglalkoztat, hogyan szerezzünk új vevőket

És erre sokaknak a legkézenfekvőbb megoldás, ha "odatesszük magunkat". Bizonyítjuk, hogy nincs az az elvárás, aminek ne tudnánk megfelelni.  Akciózunk, megmutatjuk, hogy ilyen áron, bizony nem kapja meg azt a minőséget, odafigyelést a kedves vevő, sehol máshol.

Jól hangzik? Persze. És ez a legtöbb esetben valóban elindítja az üzletet: jönnek az új vevők, a megrendelések szép számmal...

...ezzel együtt nő a munka és a káosz, fogy a szabadidő, a hétvégék és az esték.

Ki kellene fizetni a túlórát, fel kellene venni még embereket, vezetőket is, hogy leadhassuk nekik a feladatokat. Idővel le kellene állni azzal, hogy túlhajtjuk a kollégákat, mert el fognak menni.

De hát ez mind pénz.

Ráadásul kellene még a prémium kategóriás autóra, a házra és a legalább másfél hónapos nyaralásra is...hiszen az ember nem azért csinál céget, hogy a rabszolgája legyen.

Rendben, de honnan lesz pénz, ha a vevők sokat kapnak, de keveset fizetnek?

És ezen a ponton jön a következő kihívás.

Mi fog történni, ha árat emelek? Ki fognak akadni? Jön egy versenytárs és elszipkázza a vevőimet? Ugye hányszor hallottuk: "a magyar ember mindig azt veszi, ami a legolcsóbb". Én azt gondolom nem csak a magyar ember. Minden racionális ember.

Csakhogy ez nem azt jelenti, hogy mindenki talponállóban ebédel, mert ott a legolcsóbb az egy főre jutó kalória.

Hogyan lehet elérni, hogy rengeteg vevőnek legyen vonzó a termékem, szolgáltatásom miközben jól meg tudom fizetni az árából a kollégákat?

Hogyan fognak gazdaggá tenni anélkül, hogy bárki halálra dolgozná magát?

A válasz a termékpiramis...

...amire mindenkinek szüksége van, függetlenül attól, hogy termékeket vagy szolgáltatásokat árulMi ez és hogyan építhetem fel? 

Vajon hány hirdetéssel találkozunk egy nap?

A Guardian elvégzett egy kísérletet és arra jutott, ha valaki egy nagyváros utcáin járkál, kb. 3.500 hirdetéssel találkozik naponta. A nyomasztó hír, hogy ezek 99%-át fel sem tudja idézni.

A médiával (TV, internet, rádió, nyomtatott sajtó) jobb a helyzet. A Media Dynamics felmérése szerint átlagosan 362 hirdetésbe futunk bele naponta és ezek közül átlagosan 152 legalább pár másodpercig megragadja a figyelmünket. De azért itt is kevesebb, mint a felét vesszük egyáltalán észre a hirdetéseknek.

Mi tesz különbséget egy jó üzenet és egy olyan között, amit észre sem vesznek?

Sokan azt gondolják: a stílus, vagy hogy mennyire frappáns, pedig egyáltalán nem ezek számítanak.