Hogyan tud a cégéért dolgozni ahelyett, hogy a cégében dolgozna

Egy McKinsey felmérés szerint a családi vállalkozások kb. 30%-a éri meg az alapító utáni harmadik generációt. Titkuk, hogy a tulajdonosok ki tudtak szakadni a mindennapi munkából, hogy a stratégiával a cég építésével foglalkozzanak.

Hányan megéltük már, hogy a mindennapi rohanás, a sok azonnal megoldandó helyzet miatt nincs időnk a lényegre: a cég építésére. Hányan aggódtunk már azon, hogy nincs idő érdemi fejlesztésre, gondolkodásra. Egyszerűen azért, mert napi szinten kell helyzeteket megoldani, vagy valahol mindig tüzet kell oltani.

Sokunkban felmerült: problémamentesen mennének-e a dolgok, ha én nem tenném oda magam?

Korán beérek a cégbe. Szinte azonnal lerohannak a mindennapi dolgokkal. Nem oldják meg egymás között, rám várnak. Egy csomó mindenért nekem kell szólni, mindent nekem kell észrevenni. Nem is tudom mi lenne, ha kiesnék hosszabb időre. Lenne egy sor ötletem, hogyan épüljünk tovább, de nem igazán van időnk átgondolni őket.. Így is sok dolgot tolunk magunk előtt, régóta döntenünk kellett volna pár kérdésben...egyszerűen nem megy“ Későn érek haza, fáradt vagyok és még ekkor is el kell küldenem pár emailt.

A megoldást...

...szakszóval „scaling“-nek hívják. Nem igazán fordítható le jól. A magyar üzleti nyelvben leginkább a szervezetfejlesztést használjuk. Azt jelenti, hogy a szervezetet önműködővé tesszük. Képessé tesszük rá, hogy a tulajdonosok közvetlen bedolgozása nélkül is flottul működjön. Így akkor is stabil marad, ha már jóval több a munka az eszköz és az ember, mint a korai időszakban..

 

Képzelje el, milyen, amikor nem kell napi szinten azzal foglalkozni, hogy minden rendben megy-e. Nyugodt lehet, mert akkor is megy a cég, ha nem Ön szervez mindent.

Megteheti, hogy későn ér be. Beszámoltat egy-egy kollégát vagy vezetőt, kiad nekik feladatokat, ha kell. Beszél a többi tulajjal, vagy egy-egy ügyféllel, aki személyes barátja. Legtöbbet a fejlesztéseken dolgozik vagy valahol reprezentálja a céget - előad, megjelenik egy-egy eseményen.

Tisztelik és kicsit irigylik is.

 

Töprengtem azon, hogy miért küzd olyan sok vállalat a szervezetfejlesztéssel. Hiszen ott vannak a tréningek, az üzleti könyvek sok-sok tudásanyaggal. Vannak tapasztalt nagyvállalati vezetők, akik a karrierjük egy pontján szívesen váltanak, hogy egy kisebb, emberibb és szabadabb munkakörnyezetben dolgozzanak. Akkor miért nem pofonegyszerű az egész?

3 nagyobb projektmunka hozta meg a felismerést. Mindhárom esetben multinacionális vállalattól igazoltak le egy-egy vezetőt. Azt remélték, hogy ők majd „rendbe teszik“ a dolgokat. Csakhogy épp a fordítottja történt annak, amit vártak. Összefeszültek az új vezetőkkel, akik egy idő után feladták. Az esetek rávilágítottak, hogy egy növekvő kisebb vagy közepes vállalatnak vannak speciális igényei. Olyanok, amit a tankönyvek vagy a nagyvállalati gyakorlathoz szokott szakemberek nem vesznek figyelembe.

A lényeg nem csak abban van, hogy milyen egy jó működő vállalati struktúra. Ugyanolyan fontos az, hogy hogyan jutunk el oda. Mi fogja a biztonságot jelenteni a tulajdonosnak, amikor sokkal kevésbé vonódik be a részletekbe és közvetve kontrollálja a céget? Hogyan „emelkednek fel“ vezetők egy olyan szintre, ahol nagyobb hatalmuk és felelősségük van? Hogyan lehet bevezetni rendszereket, szabályokat anélkül, hogy felesleges terhet jelentenének és kiölnék a családias kultúrát?

A válasz cégenként más és más. Ezért kevés hozzájuk egy általános könyv és nem vehető át egy az egyben a nagyvállalati gyakorlat sem.

Okulva mindebből, olyan Szervezetfejlesztési Programot dolgoztunk ki, ami változásokkal is foglalkozik. Nemcsak azzal, hogy mi lenne az ideális működési rendszer a cég számára, hanem azzal is, hogy miként építi ki azt lépésről lépésre...Ilosvai Péter 

Ezzel a szervezetfejlesztési programmal elérjük, hogy

  • a kollégák folyamatos ellenőrzés nélkül is felelősen végzik a dolgukat,

  • a legtöbb problémát, egyedi esetet képesek maguk megoldani,

  • mindennek van gazdája, felelőse - semmi nem marad elvégzetlenül,

  • nincs halogatás, ha dönteni vagy cselekedni kell,
  • a különböző területek összehangoltan működnek együtt,

  • a cégvezető anélkül észleli, ha be kell avatkozni hogy folyamatosan figyelné a részleteket


A szervezetfejlesztés ahhoz kell, hogy a vállalat nagyobb méretben is megőrizze, amiben kicsiként jó volt.

A Harvard Business Review így ír erről:

"...a struktúra határozza meg a különböző pozíciók közötti kapcsolatot, ennélfogva azt, hogy az emberek hogyan működnek“

A cikk szerzője szerint, fejleszteni a struktúrát, hogy ne legyen zavar abban, kinek mi a szerepe, hogy a kollégák és területek koordináltan működjenek együtt, hogy megosszák az információkat és ötleteket.

- The importance of organizational design and structure HBR 2011 Februar


Vegyen részt Szervezetfejlesztés Programunkon, hogy a cége az Ön közvetlen, részletekbe való bevonódása nélkül is hatékonyan működjön


Melyik jellemző a cégére?

A programban

  • kialakítjuk a munkaköröket
  • tisztázzuk melyik feladat melyik munkakörhöz tartozik
  • meghatározzuk a munkakörökhöz tartozó felelősségét és azt, hogy mit kell önállóan megoldaniuk az itt dolgozóknak
  • meghatározzuk, miben dönthetnek maguk a kollégákmeghatározzuk milyen esetekben kell a cégvezetőhöz fordulniuk
  • a kollégákat bevonva átbeszéljük, mire van szükség, hogy betöltsék a számukra kijelölt munkaköröket
  • megtervezzük mit, hogyan és mikor fognak változtatni a jelenlegi gyakorlathoz képest

Megvalósítás:

  1. A program a cégvezetővel és szükség esetén a kijelölt kulcsemberekkel folytatott konzultációval, helyzetértékeléssel indul.
  2. Ezután következik a tervezés. Ez szakértői munka de közben folyamatosan egyeztetünk a cégvezetővel és a kijelölt kulcsemberekkel.
  3. A program harmadik szakasza a bevezetés, amikor kollégákkal megismertetjük a tervezett változásokat, megtervezzük a végrehajtást és megállapodunk velük a változásokban. Ez egy 1 napos műhelymunka keretében valósul meg.

A programban

  • kitisztázzuk milyen feladatokat kell ellátnia egy-egy felsővezető alá tartozó területnek
  • meghatározzuk, mik az elvárások egy-egy területtel szemben, miért tartozik felelősséggel az adott vezető és mi a hatásköre
  • kidolgozzuk, miben döntenek önállóan, miben közösen
  • kidolgozzuk, milyen módon szülessenek meg a közös döntések - szavazás, minősített szavazás, konszenzus
  • megtervezzük a döntési, egyeztetési fórumokat
  • átbeszéljük, mire van szükségük a vezetőknek, hogy megfeleljenek a velük szemben támasztott elvárásoknak
  • megtervezzük mit, hogyan és mikor fognak változtatni a jelenlegi gyakorlathoz képest

Megvalósítás

  1. A program a vezetőkkel folytatott konzultációkkal és helyzetértékeléssel indul
  2. A helyzetértékelést vezetői prezentációban mutatjuk be
  3. A felelősségi körök és a döntési jogkörök tervezését szakértői munkával készítjük elő - és kiinduló javaslatot teszünk
  4. A felelősségi körök döntési jogkörök egyeztetési fórumok véglegesítéséhez a teljes vezetői kört bevonjuk, egy 1 napos műhelymunka keretében
  5. A változások tervezésére és bevezetésére egy szintén 1 napos műhelymunkát szánunk, a teljes vezetői körrel

A Szervezetfejlesztés program mellé most Bónuszként felkínálunk 3 x 1 óra változásmenedzsment műhelymunkát

Ezeket a program után, havonta egy alkalommal tartjuk. A csapattal átbeszéljük a nehézségeket, elakadásokat, a sikereket és azt, hogy mi szükséges a továbbhaladáshoz. Ezzel „életben tartjuk“ a változási folyamatot, elérjük, hogy megvalósuljon az, amit a szervezetfejlesztés során elterveztek.

 

A Szervezetfejlesztés programokat az alábbi árakon tartjuk

Szervezetfejlesztés „Cégépítő“ Program kisebb- felsővezetői kör nélküli cégeknek - 380.000Ft + Áfa

Szervezetfejlesztés „Növekedés“ Program közepes, felsővezetői körrel rendelkező cégeknek - 560.000Ft + Áfa

A program ára kevesebb, 

mintha egy 2 napos élményprogramot tartanának a cégnek, külső helyszínen.

Itt azonban nem egy „élményfröcssöt“ kap a csapat, hanem megszabadul a mindennapi feszültségeket okozó szervezeti problémáktól és megteremti az alapokat a kiegyensúlyozott növekedéshez.

Miért érdemes most belevágni?

Gondoljon bele, mennyi ideje megy el a mindennapi operatív dolgokra.

Mivel foglalkozna, ha már a következő hónapokban felszabadulna az ideje? Gondoljon csak bele, mennyi új lehetőséget kreálna és ezeket meg tudná valósítani, mert hatékonyan és szervezetten működik a cég. Minél tovább halogat, annál több lehetőséget veszít.

Nincs kockázat, mert garanciát vállalunk

Mi történik, ha az előkészítő konzultációk és helyzetértékelés során kiderül, a problémákra nem a szervezetfejlesztés ad megoldást?

Ekkor megállítjuk a folyamatot és Önöknek semmit nem kell fizetniük.

Figyelem! Ahogy haladunk előre az évben, egyre jobban „telik be“ a mi naptárunk is. Ne várja meg, míg elfogynak az időpontok.

Ne feledje, ha ma jelentkezik Szervezetfejlesztés Programra, már a következő hónapokban jóval több ideje lesz a cég építésével foglalkozni.

A kollégák egy letisztult és hatékony rendszerben fognak dolgozni, ahol mindenki pontosan tudja a dolgát és felelősséget vállal a rá bízott feladatkörért.

A felsővezetőknek nem a mindennapi problémákkal, a részletek folyamatos ellenőrzésével, a tűzoltással kell foglalkozniuk, hanem a stratégiai kérdések, a fejlesztés és a lényeges döntések töltik ki az idejüket.


Gyakori kérdések a Szervezetfejlesztés programmal kapcsolatban

Miután elküldi a megrendelőt, személyesen felvesszük Önnel a kapcsolatot. Egy 1 órás találkozón átbeszéljük a cége jelenlegi struktúráját, annak erősségeit és gyengeségeit és ennek alapján végigbeszéljük program menetét. Ezen a ponton dönthet arról, hogy indítsuk-e a programot.

A program elején 1 illetve 2 órás konzultációkat tartunk, amikor a helyzetértékelést és a működési rendszer tervezését végezzük.

Az új rendszer véglegesítése és bevezetése műhelymunkák keretében történik. Időigényük a Szervezetfejlesztés „Cégépítő“ Program esetén 1 nap a Szervezetfejlesztés „Növekedés“ Programnál pedig 2 x 1 nap. Ez utóbbi esetben nem szükséges, hogy a két nap egymást követő legyen. Nem célszerű azonban a műhelymunkákat 1 napnál rövidebb időszakokra darabolni.

Az időpontokat egyeztetjük és rögzítjük.

Szakmailag a „participatív“ megközelítést követjük. Ez azt jelenti, hogy a lehető legtöbb kollégát vonjuk be a munkába, mert ezzel növeljük az elköteleződésüket a megvalósítás iránt. Emellett jobban lehet tervezni egy folyamatot és rendszert, ha az összes érintett jelen van, hiszen így minden szempont és megfontolás azonnal a rendelkezésre áll.

Az eredményekhez fontosnak tartjuk, hogy a programban vegyenek részt az aktív tulajdonosok és a felsővezetői kör.

Egy műhelymunka 12 fővel még hatékony, ennél nagyobb létszámban nem érdemes gondolkodni. Ha túl sok kolléga érintett, érdemes a kulcsembereket, véleményvezéreket, mintaadókat bevonni a programba.

A műhelymunkákat az Önök telephelyén tartjuk. A célra bármilyen szoba, terem alkalmas, ahol a résztvevők elférnek, van üres falfelület (flipchartoknak, post-iteknek) és megfelelő a világítás.

Igény esetén a műhelymunkákat a telephelyen kívüli helyszínen is meg lehet tartani.

Járulékos költségek nincsenek. Az ár tartalmazza az eszközök és a munkában résztvevő tanácsadó kollégák költségeit.

Ez alól az egyetlen kivétel, ha külső helyszínen szeretnék tartani a műhelymunkákat. Ekkor, ha felmerül teremköltség, az még hozzáadódik a ráfordításokhoz.

Egyrészt, az online jelentkezés még nem minősül megrendelésnek. Az indító megbeszélés során Ön dönthet úgy, hogy nem szeretné a programot. Ekkor semmilyen fizetési kötelezettsége nincsen.

Másrészt, a munka közben is érvényesítheti a garanciát. A konzultációk és helyzetértékelés után már előre látszik, hogy mit fog eredményezni a szervezetfejlesztés. Ha az eredmények nem adnak választ a felmerült problémákra, vagy olyan változásokkal járnának, amiket nem szeretne a cégében, megállítjuk a folyamatot. Ekkor semmilyen fizetési kötelezettségük nem keletkezik.