Webhelyünkön cookie-kat használunk annak érdekében, hogy az oldalak minél inkább lefedjék a felhasználói igényeket, illetve hogy a leginkább lényeges hirdetéseket jelenítsük meg. Az oldal használatával vagy a "Rendben" gombra történő kattintással hozzájárul a cookie-k alkalmazásához. A"Részletes info" linkre kattintva részletes leírást olvashat arról, hogyan használja a cookie-kat a Konraad webhely.

Menedzsment tippek, módszerek

Konraad Blog

…rengeteget dolgozunk, az árbevételünk is szép, de a végén valahogy mégsem marad annyi pénz, mint szeretném…

…sok árbevételem van ebből az ügyfélből, de olyan macerás. Nem tudom, talán meg kellene válnunk tőle…

…imádnám, ha felturbóznánk ennek a kütyünek a forgalmát. De már így is annyi időnk és pénzünk megy a többire, nem tudom megérné-e…

…jóval több lett a vevőm, de valahogy mégsem viszek haza annyival több pénzt…

Ismerősek ezek a problémák?

Gyakran a megérzéseinkre hagyatkozunk, amikor a választ keressük rájuk. Sőt van, hogy jóideig nem is teszünk semmit. Inkább halogatjuk a változtatást - olyan bonyolultnak tűnik kitalálni mi lenne a legjobb megoldás.

Lehet, hogy szervezeti oldalról bonyolult - megválni egy ügyféltől, átalakítani a marketinget, változtatni a termékpalettát, nem könnyű feladat.

Gazdasági oldalról viszont roppant egyszerű kiválasztani melyik termékbe, vevőbe tegyünk több energiát és melyikbe kevesebbet - ahhoz, hogy a végén jóval több pénzt vigyünk haza.

Mutatok egy példát, ami segíti meghozni a döntést melyik vevőre, termékre, üzletágra fordítson többet és melyikre kevesebbet

Hogyan mérjük a lojalitást és mihez kezdjünk az eredményekkel 

A nagyvállalatoknál bevett gyakorlat a lojalitást folyamatos mérése. Kisebb cégeknél viszont gyakran hanyagolják, pedig nagy szükség lenne rá. Vagyis igazából lojális vevőkre és lojális alkalmazottakra van nagy szükség.

Mert egy lojális vevő

  • könnyebben elfogadja a magas profittartalmú upsell elemeket,
  • könnyebben megveszi az új termékeket/szolgáltatásokat,
  • nem vált át könnyen a versenytársra csak azért, mert ott épp akcióznak az árakkal,
  • könnyebben motiválható a marketing akciókkal, vagyis kevesebb hirdetési költséggel ösztönözhető a vásárlásra,
  • jó hírét viszi a terméknek/szolgáltatásnak, a személyes ajánlás pedig a mai napig a leghatékonyabb értékesítés támogató eszköz.

Összességében tehát jóval kevesebbe kerül, hogy egy lojális vevőt vásárlásra bírjuk, ráadásul rendszerint több pénzt fog elkölteni a cégünknél.

Egy lojális alkalmazott pedig

  • motivált abban, hogy többet tegyen a cégért,
  • nem vált csak azért mert máshol valamivel többet kínálnak,
  • proaktívabb, és jobban szem előtt tartja a vállalat érdekeit,
  • jó hírét viszi a cégnek ami nagy segítség, ha új kollégákkal szeretnénk bővíteni

Vagyis a lojális alkalmazottak többet tesznek a vállalatért, és lehet rájuk számítani hosszú távon is.

Mutatok egy hatásos de könnyen használható módszert, amivel megmérheti, mennyire ragaszkodnak a céghez a vevői és alkalmazottai.

Vállalkozásból nagyvállalat

Miket kell megoldani tulajdonosként, hogy a növekedés következő szakaszába lépjen a cég?

Minden egyes vállalkozásban ott van a lehetőség, hogy nagyvállalat legyen. Ez nem túlzás. Esetleg furán hangzik, mert az elmúlt évtizedekben Magyarországon “készen kaptuk” a nagy cégeket. Vagy a szocialista nagyvállalatok kerültek új tulajdonoshoz, vagy a multik léptek be zöldmezősként. Talán nehéz elképzelni, hogy pont az én vállalkozásomból lehetne nagyvállalat, belátható időn belül.

Pedig ma sokkal könnyebb dolga van annak, aki nagyvállalatot akar építeni. Számos körülmény segíti:

  • jóval könnyebb kijutni a környező országok vagy az EU piacaira, mint korábban bármikor. És ehhez nem kell online üzleti modell.
  • akinek viszont online üzleti modellje van, a világ bármely pontját elérheti
  • jóval több, megfizethető marketing eszköz áll a növekvő cégek rendelkezésére, a mint korábban
  • ma jóval könnyebb pénzt, befektetőt szerezni az üzlet növeléséhez, mint bármikor korábban

Ma sokkal inkább a tulajdonoson, és nem a külső körülményeken múlik, hogy egy sikeres vállalkozásból nagyvállalat lesz-e vagy sem.

A cikk annak szól, aki a növekedni szeretne. Végigvesszük a kisvállalkozásból a nagyvállalathoz vezető fejlődési utat. Megnézzük, mik a kritikus szakaszok, mik okoznak krízist a növekedés során, és mit kell átgondolnia egy tulajdonosnak, ha tovább szeretné növelni a cégét.

Na jó, a pénzszórás túl erős.

Mert önmagában nem pénzszórás, ha a munkatársaknak többet fizetünk.

És az sem pénzórás, ha a tulajdonos ezzel fejezi ki köszönetét az éves munkáért.

Az viszont kérdés, hogy többet elérhetünk-e a kollégák motiválása, elköteleződése terén, ha ugyanezt a pénzt nem jutalomként fizetjük ki.

Ön már tapasztalta, hogy a munkatársak sokkal jobban dolgoztak januártól, mert decemberben jutalmat kaptak? Esetleg azt, hogy valaki fontolgatta, elmegy a cégtől, de mégis maradt, miután az év végén jutalmat kapott?

Ha igen, akkor Ön kivételes eset, mert az év végi jutalom a cégek többségnél sajnos nem ösztönzi nagyobb teljesítményre az embereket. És nem fog senkit visszatartani attól sem, hogy elmenjen.

Amit nem mérsz, azt nem tudod javítani” tartja a mondás.

Ezzel együtt, sok kisebb vagy közepes vállalatnál vannak gondban azzal, hogyan mérjék a teljesítményt. Pár üzlettársból vagy kollégából álló cégnél még mindenki rálát mindenre, de 10 fős létszám felett ez hatványozottan kezd nehezedni.

Hogy a kontroll fontos dolog, azt jelzik a próbálkozások: egy kedves ismerősöm sokáig egy monitor elé szegezve követte, hogy mit csinálnak a munkatársak a fal túloldalán. Másik barátom pedig a céges autók GPS adataiból próbálta kikövetkeztetni, hogy az értékesítő kollégák rendben teszik-e a dolgukat.

A próbálkozások ellenére sok növekvő cégben nem mérik a teljesítményt, vagy azt olyan módszerekkel teszik, amivel maguk a tulajdonosok sem elégedettek. Egyszerűen azért, mert nem vezet olyan mértékű fejlődéshez, javuláshoz, amit szeretnének.

dashboardA teljesítmény menedzselése részben azért okoz nehézséget, mert a mérést a legtöbben valamiféle műszerhez társítják. A műszer mutatója pontosan jelzi a “szintet” és ha pirosba kerül, akkor ott gond van. Erre a társításra csak ráerősítenek az IT fejlesztők “műszerfalakat” előállító rendszerei.

Természetesen fontos, hogy lássuk a vállalati mutatókat de számos esetekben ettől még nem lesz egyértelmű, hogy mit kell tennünk a javulás érdekében. Néha pedig még el is veszünk a túl sok információban.

Úgy vélem ezek a mutatók jók arra, hogy megmutassák hol tart a cég pénzügyi-számviteli értelemben: túl sok a készlet, az értékesítési cél alatt vagyunk stb. De keveset segítenek abban, mit és hogyan változtassanak egyes kollégák annak érdekében, hogy előrébb jusson a cég.